„Práce na dalším rozvíjení českého mýta a jeho otevření Evropě pokračují rychle, už v září budeme připraveni jednat s jednotlivými poskytovateli evropské služby elektronického mýtného o možnosti poskytovat tuto službu na území České republiky. Dopravcům se tak v příštích letech výrazně zkrátí administrace při placení mýta,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Před týmem expertů z ŘSD a stávajícího provozovatele Kapsch nyní stojí systémové a integrační testy centrálního systému mýta. Na začátku léta budou následovat prověrky kompletního procesu platby mýta v otevřeném prostředí (tzv. end-to-end testy). Pak už přijde pilotní provoz v podobě testování EETS na reálných mýtných transakcích pod testovacími branami.
„Není to naše první EETS implementace, podobně jsme v minulých letech upravili mýtné systémy třeba v Polsku, Rakousku či dalších zemích,“ dodává Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch. I proto podle něj všechny kroky implementace EETS do českého mýta probíhají podle schváleného harmonogramu a není důvod, proč by stát nemohl být k 31. srpnu připraven na EETS. Kompletní náklady na realizaci EETS v Česku přijdou podle podepsaného dodatku na 282 milionů korun bez DPH.
Urychlené zavedení evropské služby elektronického mýta vyžadovala Evropská komise, která kvůli zpoždění implementace s Českou republikou dokonce zahájila řízení pro porušení Smlouvy o fungování Evropské unie. Zavedení EETS se tak stalo nezbytnou součástí dodatků, které s Kapschem loni v létě podepsalo Ministerstvo dopravy, aby zajistilo další provoz mýta po roce 2016 a mohlo vypsat otevřený tendr na mýtný systém po roce 2019.
Evropská služba elektronického mýtného má podle rozhodnutí Evropské komise doplnit národní mýtné systémy tak, aby v budoucnu každý kamion, který projíždí Evropskou unií, mohl používat jen jednu palubní jednotku (OBU), která by dokázala komunikovat s jakýmkoliv mýtným systémem, jenž se v Evropské unii používá. Nyní tak tranzitující dopravci využívají řadu palubních jednotek podle zemí, kterými projíždějí. Situace se tak bude podobat například používání mobilního telefonu v zahraničí, kdy uživateli stačí mít jednu smlouvu s domácím operátorem a jeho hovory jsou účtovány do jednoho místa.
O projektu MYTO CZ
Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy (cca 230 km). Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 t, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 t a zpoplatněno je aktuálně 1473 km pozemních komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší mýtné sazby. Obě zvýšení mýtných sazeb (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou EURO V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení mýtných sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou (zvýhodněnou) emisní kategorii pro vozidla EEV, EURO VI a vyšší. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. Kč. Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Společnost CGI provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, která aktuálně činí 99,6 %.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva