Ministr dopravy Dan Ťok ustavil pracovní skupinu, která se zabývá možností zvýšit v budoucnu sazby pokut u nejzávažnějších dopravních přestupků. Případné zvýšení pokut ale vyplyne až z jednání dopravních expertů a legislativního posouzení. Tento záměr nesouvisí s novelou zákona o přestupcích platnou od začátku října.
Změny platné od října se řidičů dotýkají pouze v tom smyslu, že úřady budou mít díky možnosti přerušit řízení více času na vyřízení přestupku ve správním řízení. Celkově budou mít úřady dva roky na to, aby o přestupku rozhodly - od doby jeho spáchání až po pravomocné rozhodnutí. Dosud musely věc vyřídit během jednoho roku. Řidiči, kteří porušují pravidla, tedy budou mít těžší vyhnout se odpovědnosti a finančním sankcím.
Výše pokut v blokovém řízení dle zákona číslo 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu):
V blokovém řízení se uloží pokuta do
a) 2 000 Kč za přestupek podle odstavce 1 písm. k),
Ad 1 – další přestupky mimo písmen a) až j) § 125c zákona silničním provozu
k) jiným jednáním, než které je uvedeno pod písmeny a) až j), nesplní nebo poruší povinnost stanovenou v hlavě II tohoto zákona.
b) 1 000 Kč za přestupek podle odstavce 1 písm. f) bodů 1 a 4,
ad 1 – telefonování za jízdy
ad 4 – překročení rychlosti < 20 km/h v obci nebo < 30 km/h mimo obec
f) při řízení vozidla
1. v rozporu s § 7 odst. 1 písm. c) drží v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj
nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení,
4. překročí nejvyšší dovolenou rychlost v obci o méně než 20 km.h -1 nebo mimo obec
o méně než 30 km.h-1,
c) 2 500 Kč za přestupek podle odstavce 1 písm. f) bodů 3, 5, 6, 8, 9 a písm. g).
Ad 3 – překročení rychlosti o >20 km/h v obci nebo o >30 km/h mimo obec
Ad 5 – nezastavení vozu na signál policisty nebo oprávněné osoby
Ad 6 – nedání přednosti chodcovi, nezastavení vozu na přechodu, ohrožení chodce
Ad 8 – nedání přednosti v jízdě
Ad 9 – vjíždění na železniční přejezd, když je zakázáno
3. překročí nejvyšší dovolenou rychlost v obci o 20 km.h -1 a více nebo mimo obec o
30 km.h-1 a více,
5. v rozporu s § 4 písm. b) a c) nezastaví vozidlo na signál, který jí přikazuje zastavit
vozidlo nebo na pokyn „Stůj“ daný při řízení nebo usměrňování provozu na
pozemních komunikacích osobou k tomu oprávněnou,
6. v rozporu s § 5 odst. 2 písm. f) neumožní chodci na přechodu pro chodce nerušené
a bezpečné přejití vozovky nebo nezastaví vozidlo před přechodem pro chodce v
případech, kdy je povinna tak učinit, nebo ohrozí chodce přecházejícího pozemní
komunikaci, na kterou odbočuje, nebo v rozporu s § 5 odst. 2 písm. g) ohrozí
chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na
pozemní komunikaci nebo při otáčení a couvání,
8. nedá přednost v jízdě v případech, ve kterých je povinna dát přednost v jízdě,
9. v rozporu s § 29 odst. 1 vjíždí na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva