Ministerstvo dopravy připravilo záchranný plán, který minimalizuje dopad opakování EIA na dopravní stavby

25.03.2016 16:04 | Zprávy

Ministerstvo dopravy předložilo do mezirezortního připomínkového řízení záchranný plán ke schválení vládou, který minimalizuje dopady na skupinu dopravních staveb dotčenou sporem s Evropskou komisí o platnost posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Ministerstvo zároveň vládě navrhlo postup, kterým zajistí, že se případné opakování posudků EIA nepromítne do úspěšného čerpání evropských zdrojů z Operačního programu doprava.

Ministerstvo dopravy připravilo záchranný plán, který minimalizuje dopad opakování EIA na dopravní stavby
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo dopravy

V jednáních vedených ministerstvy životního prostředí, dopravy, pro místní rozvoj a Úřadem vlády týkajících se EIA jde o stavby s posudkem vlivu na životní prostředí vydaným ještě podle legislativy platné před vstupem České republiky do Evropské unie (podle zákona č. 244/1992). Ministerstvo dopravy musí být připraveno na variantu, že ani jednání na nejvyšší úrovni, která stále pokračují, nepovedou k dohodě s Evropskou komisí. Ministerstvo proto navrhlo postup, který bude minimalizovat dopady případného opakování EIA na dotčené stavby. Při opakování procesu EIA se bude vycházet z již připravené aktuální projektové dokumentace, nebude se tedy začínat od nuly.

Ředitelství silnic a dálnic již na pokyn Ministerstva dopravy zadalo u většiny dotčených staveb opakování jarních biologických průzkumů jako nezbytného podkladu pro dokumentace EIA (bez tohoto kroku by se časové prodlení dále prohloubilo). Posouzení vlivu na životní prostředí bude probíhat paralelně s dalšími kroky v přípravě stavby – výkupy, příprava dokumentace pro stavební povolení, archeologické průzkumy, případně výběr zhotovitele (s možností vypovědět smlouvu bez sankcí v případě nezískání stavebního povolení) atd. Příprava staveb tedy nebude během procesu EIA „zmražena“, čímž bude u drtivé většiny z nich reálný dopad na zahájení stavby minimalizován.

Stavby, které již mají vydané platné stavební povolení, budou dokončeny v souladu s tímto povolením, a nejsou tedy ohrožené. Reálné zdržení kvůli opakování EIA hrozí u těch staveb, které Ministerstvo dopravy plánovalo zahájit v letošním roce, respektive v první polovině roku 2017. Jde o stavby v souhrnné délce 88 km: D11 Hradec Králové – Smiřice (15,2 km), D35 Opatovice – Časy (12,8 km), D35 Časy – Ostrov (13 km), D6 Lubenec – obchvat (8,2 km), D6 Nové Strašecí – Řevničov (5,6 km), D6 Řevničov – obchvat (4,2 km), D49 Hulín – Fryšták (17,3 km), D48 Frýdek Místek – obchvat (8,6 km), D55 Otrokovice – obchvat (3,1 km).

U staveb D11 a D35 ale ještě zbývá provést časově náročné archeologické průzkumy. Proces EIA tedy poběží paralelně s nimi. Zpoždění lze u těchto několika staveb předpokládat zhruba o rok. To je čas nutný pro dokončení dokumentace EIA a posouzení Ministerstvem životního prostředí.

Čerpání peněz z evropských fondů v ohrožení není

Ministerstvo dopravy zároveň vládě navrhlo postup, kterým zajistí plné využití finančních prostředků z Operačního programu doprava (OPD) tak, aby kvůli možnému opakování posudků EIA nebylo v dalších letech ohroženo vyčerpání evropských zdrojů. V minulém programovacím období se díky aktivitě ministerstva a jeho investorských organizací podařilo vyčerpat prakticky sto procent tohoto operačního programu. Stejně efektivně je MD připraveno využít i stávající program OPD pro roky 2014 až 2020. Riziko spojené s opakováním procesu EIA u některých silničních a železničních staveb bude sníženo navýšením prostředků na jiné cíle OPD. Posílena bude především alokace na modernizaci vozového parku na železnici.

Dotčené dopravní projekty získaly v minulosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) zcela v souladu s platnou legislativou a ministerstvo dopravy u nich nic nezanedbalo. Zpochybnění těchto posudků ze strany EK vyplynulo pouze z nesouladu české legislativy v oblasti životního prostředí s evropským právem. Evropská komise čekala 10 let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí. Bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvaly tak dlouho, že ČR v loňském roce čelila hrozbě naprostého zastavení čerpání EU fondů. To se podařilo odvrátit přijetím novely zákona EIA. Nyní se ale doprava potýká s následky těchto komplikací při přijímání legislativy v oblasti posouzení vlivu na životní prostředí.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS ČR: Hasiči pořídí osobní balistickou ochranu, bude je chránit i před výbuchy při požáru

22:31 HZS ČR: Hasiči pořídí osobní balistickou ochranu, bude je chránit i před výbuchy při požáru

Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR plánuje pořídit prostředky osobní balistické o…