Informační systém NECHELA slouží k obchodování s nespotřebovanými chemikáliemi na komoditní burze. Ministerstvo průmyslu a obchodu již v námitkách proti kontrolnímu protokolu NKÚ uvedlo, že tento systém je jedním ze souboru systémových opatření, schválených vládou v roce 2008.
Samotný nízký objem zobchodovaných chemikálií není důvodem k tvrzení, že nevede k prevenci vzniku nelegálních skladů nevyužitých chemikálií. Jeho preventivní funkce mj. spočívá již povědomí o možnosti využít tento nástroj. Zcela zavádějící je tvrzení, že MPO vědělo již při přípravě, že o systém nebude zájem. Systém je plně funkční a MPO aktuálně jedná o možnostech rozšíření a zlepšení jeho využití. Poslední nabídka na odprodej chemické látky prostřednictvím tohoto systému se týká například čtyř tun kyseliny stearové.
Co se týče systému NEO, v roce 2010, kdy byla tato veřejná zakázka malého rozsahu zadávána, nebylo zřejmé, že nebudou schválena potřebná legislativní opatření. Příčinou prodlevy ve využití realizovaných prací je dlouhodobé odkládání přípravy zákona o výrobcích s ukončenou životností, kterou nebylo možné v době zadávání zakázky predikovat. Věcný záměr tohoto zákona schválila vloni vláda. Podporuje mj. trh s druhotnými surovinami a tedy i využití systému NEO. MPO systematicky pracuje na využití tohoto systému i pro další komodity.
V tiskové zprávě NKÚ se též objevuje výtka týkající se rozdílů v cenách za podobné služby. MPO uvádí, že nelze jednoduše srovnávat služby prosté administrace ve smyslu dodržení zákona o veřejných zakázkách, kde se externí administrátor podílí i na odborné části zadávacích podmínek a poptávaného řešení, čili předmětu veřejné zakázky. Nejednalo se totiž o stejné služby a ne všechny externě administrované veřejné zakázky, které prověřoval Nejvyšší kontrolní úřad, se týkaly IT systémů. Veřejné zakázky, u kterých bylo využíváno služeb externích administrátorů, se lišily svou odbornou specifikací, věcným zaměřením, rozsahem poskytovaných služeb a časovým vymezením jednotlivých zadávacích řízení. Z toho důvodu byly z logiky věci externí služby poskytovány za různé ceny.
Ministerstvo průmyslu a obchodu by dále chtělo zdůraznit, že ceny byly určeny na základě veřejně přístupných veřejných zakázek, v rámci kterých mohl podat nabídku neomezený okruh uchazečů. Ceny byly stanoveny v tržním konkurenčním prostředí.
Navíc není pravdou a ani z kontrolního protokolu nevyplývá, že by externí služby Ministerstvo průmyslu a obchodu využívalo i v případě nejjednodušších veřejných zakázek zadávaných na e-tržišti. Žádná z těchto veřejných zakázek nebyla administrována externí společností. Na e-tržišti se zadávaly pouze navazující veřejné zakázky na externě administrované nadlimitní veřejné zakázky (tzv. minitendry), které však byly zadávány přímo pracovníky Ministerstva průmyslu a obchodu.
Externí služby byly při využívány pouze u těch nejsložitějších a podle předpokládané hodnoty nejdražších veřejných zakázek.
V kontrolních závěrech NKÚ nemá oporu ani tvrzení tiskové zprávy, že alespoň jednodušší zadávací řízení měli administrovat zaměstnanci ministerstva. Naopak, NKÚ samo v kontrolní zprávě uvádí, že mezi činnostmi Oddělení metodiky veřejných zakázek MPO není uvedena administrace veřejných zakázek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva