Ministerstvo zdravotnictví: Nová opatření k omezení škodlivého marketingu náhrad mateřského mléka

01.10.2023 16:13 | Tisková zpráva

Vláda se na doporučení Rady vlády pro rovnost žen a mužů rozhodla přistoupit k dalšímu významnému kroku v oblasti dětské výživy a ochrany práv žen a jejich dětí. Aktuální vědecké poznání čím dál více odkrývá, jak negativní vliv má marketing náhrad mateřského mléka, dudlíků a lahví na důvěru žen a jejich rodin v kojení a schopnost kojit.

Ministerstvo zdravotnictví: Nová opatření k omezení škodlivého marketingu náhrad mateřského mléka
Foto: mzcr.cz
Popisek: Ministerstvo zdravotnictví ČR

To má nežádoucí dopad na zdraví žen i dětí a v konečném důsledku i na rodinné a veřejné rozpočty. Funkční ochranu proti predátorským marketingovým praktikám nabízí již přes 40 let Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka WHO a UNICEF, který je průběžně aktualizován rezolucemi Světového zdravotnického shromáždění (dále jen „Kodex“). Vláda se proto rozhodla, že v souladu se svými lidskoprávními závazky přistoupí k důslednému sladění české legislativy s požadavky Kodexu.

Kodex chrání kojené i nekojené děti. Kodex zajišťuje, že rodiče získají adekvátní informace v oblasti kojení, ale také potřebné informace o náhradách mateřského mléka a jejich bezpečném používání, pokud je potřebují. Tyto informace musí být věcně správné a vědecky ověřené a rodiče by je měli obdržet primárně od erudovaných zdravotnic a zdravotníků, kteří zohlední jejich konkrétní situaci a zdravotní stav dítěte, nikoli od subjektů, které jsou vedeny snahou maximalizovat zisk prodejem svých produktů na úkor kojení. Nekojené děti pak Kodex chrání především tím, že stanoví požadavky na kvalitu komerční mléčné výživy, její bezpečnou přípravu, skladování i podání.

„Období po porodu je pro ženu významným, ale zároveň velmi křehkým obdobím. Kromě radosti z nového přírůstku zažívají rodiče také zcela přirozený strach, aby s jejich dítětem bylo vše v pořádku a neudělali při péči o něj nějakou chybu. Odborné studie ukazují, že komerční společnosti velmi sofistikovaně zneužívají obav rodičů, aby jim prodaly svoje produkty. Ty prezentují jako řešení obtíží, byť ve skutečnosti obtížemi nejsou, nýbrž představují standardní chování novorozenců, jako je například buzení v noci v důsledku kratších spánkových intervalů. Jsem proto ráda, že vláda v souladu s doporučeními WHO a UNICEF škodlivou propagaci komerční dětské výživy, dudlíků a lahví omezí a marketingovým manipulacím s emocemi a rodičovskými očekáváními v tomto zranitelném období učiní přítrž,“ objasňuje zmocněnkyně vlády pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková, která materiál vládě spolupředkládala.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Senioři jsou jediná skupina, která od 2020 netratila

A není to snad pravda? Vždyť pracujícím klesají zejména kvůli inflaci mzdy, zatímco důchodcům důchody rostou. Komu je dorovnávám příjem tak jako důchodcům? Netvrdím, že máme hodit důchodce přes palubu, nezaslouží si to, ale cožpak si my ostatní zasloužíme takové mzdy? My třeba o důchodců navíc nemám...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: 20


Osobnost měsíce

Ing. Lukáš Vlček, DiS.

  • STAN
  • ministr průmyslu a obchodu
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ÚZSVM: Elektronická aukce pražského zámku Veleslavín na začátku května

22:08 ÚZSVM: Elektronická aukce pražského zámku Veleslavín na začátku května

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) hledá v transparentním výběrovém řízení s e…