Díky komentáři nahlédnou cestující do minulosti ostravsko-karvinského revíru, také se dozví o připravované proměně pohornické krajiny. „Cestujícím se nabídnou nezvyklé výhledy, vlaky totiž budou jezdit po trasách uhelných vleček, které historicky sloužily ke svozu uhlí. Vlaky budou projíždět například kolem dolu Zárubek, dolu Michal a dále budou pokračovat do karvinského revíru kolem bývalého dolu Doubrava a ČSA, přes stanici Karviná-Doly, kolem nedávno uzavřeného dolu Darkov a přes ještě stále činný důl ČSM. Na některých místech vlak také zastaví, aby si místo mohli lidé dobře prohlédnout, a třeba i vyfotit. Takto se mohou těšit třeba na důl Žofie a jeho vodní jámu. Náš region je s hornictvím úzce spjatý a jistě se najde spousta lidí, která se bude chtít s jeho historií blíže seznámit nebo si na ni dokonce zavzpomínat,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.
Komentované vyjížďky organizuje Slezský železniční spolek, a to za finanční podpory Moravskoslezského kraje. Tato atrakce je spolupořádána krajskou akciovou společností MSID v rámci transformačního programu POHO 2030. „Je to určitě mimořádná příležitost vidět pohornickou z jiného úhlu. Za POHO 2030 cestujícím postupně nabídneme výklad o tomto území, k dispozici bude i QR kód, kterým se zájemci dostanou k podrobnějším informacím. Do budoucna chystáme program po trase ještě více doplnit, případně jednotlivé jízdy zaměřit tematicky,“ řekl vedoucí programu POHO 2030 Petr Birklen.
Vlečky jsou v majetku dopravní společnosti PKP CARGO INTERNATIONAL, která jejich užívání pro tento účel již několikrát v minulosti poskytla. Tyto vlečky jsou kvůli útlumu těžby čím dál tím méně využívané pro přepravu uhlí a například projekty Slezského železničního spolku jim mohou dát další využití.
„Vlečky ostravsko-karvinského uhelného revíru jsou unikátní železniční sítí, jejíž historie sahá až k počátkům těžby uhlí v tomto regionu. Několik desítek let byly důležitou páteřní sítí pro přepravu uhlí a navazujících substrátů, která propojovala všechny doly a důležité průmyslové podniky na Ostravsku a Karvinsku. S postupným poklesem těžby uhlí logicky klesá i její význam pro nákladní dopravu, nicméně byla by velká škoda tento železniční unikát nechat zaniknout. Proto společně s přilehlými městy a Moravskoslezským krajem hledáme možnosti pro její využití do budoucna. Jednou z variant je i její zapojení například do osobní dopravy mezi obcemi a městy v regionu nebo využití v rámci projektu POHO 2030. Vítáme iniciativu Slezského železničního spolku, který pořádá báňské spěšné vlaky po našich vlečkách, a umožňuje lidem podívat se vlakem do míst, která nejsou běžně přístupná nebo viditelná z okolní krajiny například při cestách autem či na kole,“ řekl předseda představenstva PKP CARGO INTERNATIONAL Maciej Walczyk.
Báňské spěšné vlaky budou o prázdninových sobotách vyjíždět ze stanice Ostrava střed, kam se zhruba po dvou hodinách jízdy budou opět vracet. Trasa nedělních Báňských spěšných vlaků je naplánovaná s odjezdem i návratem do stanice Havířov. Tyto projížďky pohornickou krajinou budou možné každý víkend až do 19. září.
Slezský železniční spolek připravuje také výletní trasy Báňského spěšného vlaku do ZOO Ostrava. Tyto spoje budou jezdit ze stanice Ostrava-Svinov každou sobotu od 3. července do konce srpna.
Jízdní řád, informace a prodej vstupenek na jednotlivé jízdy jsou k dispozici na webových stránkách Slezského železničního spolku ZDE.
Na tento jedinečný zážitek láká také videopozvánka ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva