Mýtné za 1. pololetí přineslo takřka pět miliard korun, meziročně o tři procenta více

13.07.2016 15:50 | Zprávy

Projekt MYTO CZ informuje o výsledcích a statistikách českého mýtného systému za 1. pololetí roku 2016:

Mýtné za 1. pololetí přineslo takřka pět miliard korun, meziročně o tři procenta více
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

STATISTIKY A ČÍSLA:

  • Celkem vybráno za pololetí 4.970.275.085 Kč, což je o 3,13 % více, než za stejné období loňska (v roce 2015 to bylo 4.819.289.616 Kč). Hned první den po skončení pololetí, tedy 1. července překročil výběr mýta hodnotu 5 miliard korun.
  • Červen se výběrem mýtného 880.390.967 Kč ujal první pozice v letošním roce, zařadil se také na druhé místo nejúspěšnějších měsíců dosavadního vybírání mýta v České republice od roku 2007.
  • Za šest měsíců roku stát zaplatil za provozování mýta smluvnímu provozovateli 980 mil. Kč, celkové provozní náklady tak klesly na 20 procent z vybraného mýta.
  • Za 114 měsíců provozování mýta v Česku stát vybral od kamionů72.605.586.258 Kč do Státního fondu dopravní infrastruktury.
  • Od 22. týdne celotýdenní výběry pravidelně překračují hranici dvou set milionů korun. V letních měsících lze očekávat tradiční ab.: Výběry mýtného podle měsíců
Měsíc 	2015 (Kč)	2016 (Kč)	Meziročně
leden	735 360 pokles dynamiky výběrů mýta.
  • Průměrná účinnost výběru mýta (dle nezávislého auditora) činí za prvních pět měsíců 99,64 procenta. Účinnost výběru je podle smlouvy hlavní parametrem posuzování úspěšnosti fungování mýtného systému.
  • Počet mýtných transakcí za pololetí učinily kamiony 215.217.763 (meziročně o 7,4 % více), za loňský půlrok to bylo 200.364.249 transakcí. Mýtné transakce nejlépe vypovídají o reální kamionové aktivitě na tuzemské zpoplatněné síti (jedna mýtná transakce znamená každé jednotlivé projetí kamionu pod mýtnou branou).
  • Pokračuje pozitivní ekologický efekt českého mýta, kdy stát motivuje cílenými nízkými sazbami dopravce k výměně vozového parku za kamiony v emisní třídě EURO VI a vyšší. Od zavedení preference v lednu 2015 postupně dosáhl podíl těchto ekologických vozidel EURO VI na vybraném mýtném 37 procenta (k červnu 2016). Prakticky tak podíl ‚emisní třídy EURO VI na mýtném dohnal dříve preferovanou kategorii EURO V (aktuálně 39 %). Rostoucí podíl kamionů s nižšími sazbami se samozřejmě projevuje na snížených výběrech mýta (viz růst transakcí o 7,4 % proti růstu vybraného mýta jen o 3,13 %).   
  • Kvůli rostoucímu podílu kamionů kategorie EURO VI a vyšších s nízkými tarify na zaplaceném mýtném pokračuje pokles průměrné hodnoty jedné mýtné transakce na stávajících červnových 22,74 Kč/transakce (v lednu byla ještě 23,36 Kč).
  • Počet palubních jednotek aktivních v mýtném systému za skončené pololetí činí 893.296 kusů (z toho 89 % pro těžké kamiony nad 12 tun, zbytek pro ty lehčí nákladní vozidla).

Zdroj dat: MYTO CZ (ŘSD ČR)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Ing. Veronika Vrecionová byl položen dotaz

Pořád se přetřásá jen pomoc Ukrajině

Co ale stejně intenzivně řešit to, aby válka skončila? Nemyslíte, že to by byla pro Ukrajinu ta největší pomoc? A řeší to někdo?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

7:14 České dráhy: Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Na hlavní trati Praha – Beroun modernizuje Správa železnic úsek z Karlštejna do Berouna a vlaky Česk…