Mýto.cz: Rok 2012 skončil rekordně, z výběrů ale ukrajuje ekologický efekt

06.01.2013 9:23 | Zprávy

Prosinec byl nejslabším měsícem loňského roku, kamiony na mýtném zaplatily 568 milionů korun. Očekávaný pokles způsobilo rozvržení svátečních dnů, které letos vyšly všechny na pracovní dny. Celý rok však skončil s výsledkem 8.680.051.033 korun, což je o 6,8 % více, než v roce 2011 a zároveň nejvíce v historii mýta v České republice.

Mýto.cz: Rok 2012 skončil rekordně, z výběrů ale ukrajuje ekologický efekt
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Nenaplnil se ale desetimiliardový plán Státního fondu dopravní infrastruktury, který stavěl na zvýšení sazeb mýta. Zároveň totiž zafungoval ekologický efekt, kdy se opakované zvyšování mýtných tarifů nedotklo dopravců používajících kamiony v kategorii Euro 5, tedy s motory nejvíce šetrnými k životnímu prostředí. A právě podíl těchto nákladních vozidel na vybraném mýtném se rychle zvyšuje. 

Mýtné se vybírá od roku 2007 a za uplynulých šest let stát od kamionů získal 40,6 miliardy korun. Aktuálně je v mýtném systému registrováno 637.881 uživatelů, z nichž 12 procent (75.620) připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí nejtěžší kamiony s hmotností nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá necelé jedno procento vybraného mýta. Účinnost výběru mýta coby hlavní parametr úspěšnosti fungování mýtného systému, měřená nezávislým auditorem Logica, dosáhla v roce 2012 průměrné hodnoty 99,6 %. Takřka identicky se z pohledu vybraného mýta vyvíjela obě pololetí roku. V prvním bylo vybráno 4,382 mld. Kč, ve druhém právě skončeném to bylo 4,297 mld. korun. Nejsilnějším dnem historie českého mýtného systému od roku 2007 je 26. září 2012 s výběrem 34.404.351 Kč za jediný den.

V roce 2013 se podle dohod s autodopravci nebudou měnit mýtné tarify. „V letošním roce bude pokračovat obměna vozového parku kamionů směrem k ekologičtějším motorům, bude se tedy dále zvyšovat podíl kamionů v kategorii Euro 5 na vybraném mýtném. To sebou může reálně přinést pokles vybraného mýta až k 8,5 miliardám korun," upozorňuje Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát smluvně provozuje. Na výši vybraného mýta se negativně projeví také zvýhodňování autobusové dopravy a množstevní slevy, které mohou dopravci čerpat zpětně již za část roku 2012.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Soutěž, která má podpořit zájem mladých o řemesla a technické obory

19:39 Hospodářská komora: Soutěž, která má podpořit zájem mladých o řemesla a technické obory

Za účasti ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka, ministra průmyslu a obchodu Lukáše…