NKÚ: Stát investuje do cyklostezek, nemá ale přehled o jejich stavu, délce a využití. Výstavbu provázejí výrazné rozdíly v cenách

10.05.2021 10:57 | Zprávy

NKÚ prověřil výstavbu a opravy cyklistické infrastruktury, tedy cyklostezek a parkovacích zařízení pro jízdní kola. Na cyklostezky šly v letech 2013 až 2020 z veřejných peněz celkem 3 miliardy korun. Z toho více než 1,8 miliardy korun bylo v letech 2014 až 2020 z fondů EU. Kontrola poukázala mimo jiné na výrazné rozdíly v jednotkových cenách při stavbě cyklostezek.

NKÚ: Stát investuje do cyklostezek, nemá ale přehled o jejich stavu, délce a využití. Výstavbu provázejí výrazné rozdíly v cenách
Foto: NKÚ
Popisek: NKÚ

Politiku státu v oblasti cyklistiky má na starosti především Ministerstvo dopravy (MD). NKÚ zjistil už v předchozích kontrolách z let 2003 a 2011, že MD nemělo v této oblasti jasné cíle ani priority. Aktuální kontrola ukázala, že MD tyto nedostatky nenapravilo. Cyklostrategie z roku 2013 obsahuje jen obecné cíle, nemá jasné priority a neuvádí, kolik bude na rozvoj cyklistické dopravy potřeba peněz.

Peníze státu na výstavbu cyklostezek jdou z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Další peníze, z fondů EU, rozděluje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), často v rámci širších projektů, jako jsou například revitalizace autobusových nádraží. Vybudované cyklostezky jsou pak majetkem obcí a krajů. NKÚ tak nemohl kvůli své zákonné působnosti prověřit údržbu cyklostezek ani jejich přípravu, protože je platí kraje a obce ze svých peněz. Spolupráce mezi jednotlivými institucemi státu a kraji a obcemi však nefunguje, jak by měla. Ve výsledku tak stát nemá přehled o celkové délce, stavu ani o skutečném využití cyklostezek, za které zaplatil.

Kontrola také poukázala na velké rozdíly v jednotkových cenách cyklostezek. Kontroloři na vybraném vzorku zjistili, že jeden kilometr cyklostezky stál 1,5 milionu korun, ale také 31 milionů korun. SFDI sice po předchozí kontrole NKÚ začal od roku 2015 používat tzv. cenové normativy, ani ty ale nezajistily tlak na co možná nejnižší ceny cyklostezek. MMR se jednotkovými cenami cyklostezek vůbec nezabývalo.

Podle cyklostrategie se mají upřednostňovat stavby méně nákladných cyklostezek, například pokud jde o jejich povrch nebo provedení lávek a další technická řešení. Kontrola ale ukázala, že SFDI ani MMR tento princip při podpoře projektů nezohlednily.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Podvodem si na fiktivních fakturách přišli na dvacet sedm milionů korun

7:31 Celní správa: Podvodem si na fiktivních fakturách přišli na dvacet sedm milionů korun

Na konci července provedli ústečtí celníci z odboru pátrání Generálního ředitelství cel na území Pra…