Na dálkových spojích jezdí 64 speciálních vozů pro přepravu vozíčkářů, ČD je upravily podle jejich přání

12.12.2015 17:09 | Zprávy

České dráhy dokončily úpravu všech 64 speciálních bezbariérových vozů typu Bbdgmee pro rychlíkové spoje. Reagovaly přitom na doporučení osob se zdravotním postižením s cílem usnadnit jim cestování. Vozy zajišťují spojení mezi většinou regionů České republiky.

Na dálkových spojích jezdí 64 speciálních vozů pro přepravu vozíčkářů, ČD je upravily podle jejich přání
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Bezbariérové vozy typu Bbdgmee nabízejí zákazníkům komfortní cestování v novém klimatizovaném interiéru. Jsou vybaveny elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky a samozřejmostí je bezbariérová toaleta nebo zdvihací plošina, která umožňuje bezpečný nástup lidem na vozíku.

„Aby se osobám se zdravotním postižením na vozíku cestovalo ještě lépe než dosud, tak jsme se rozhodli provést některá další vylepšení vozů, která doporučila Národní rada osob se zdravotním postižením a jejich experti na odstraňování bariér,“ říká člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

„Rozšířili jsme například vstupní dveře do vyhrazeného oddílu, aby se usnadnil průjezd osobám na větších elektrických vozících. Pro jejich snazší pohyb jsme také odstranili dvě sklopné sedačky pro doprovod a zjednodušili ovládání sklopného stolku v tomto oddíle. Doplnili jsme pomocná madla a upravili umístění tlačítek signalizace SOS pro situace, jako je pád cestujícího z vozíku. To přispěje k vyšší bezpečnosti přepravy.“    

Další úpravou prošla zdvihací plošina, která je nově vytočena o cca 15° vůči hraně nástupiště. Cestující na vozíku na ni bude najíždět šikmo k podélné ose vozu. Tím se vyloučí riziko sjetí vozíku do prostoru mezi nástupiště a vůz.

Vylepšené bezbariérové vozy jezdí například na rychlících z Prahy do Plzně a Chebu, z Prahy přes Ústí nad Labem a Teplice do Karlových Varů a Chebu, mezi Prahou a Českými Budějovicemi, z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna i z Brna do Přerova a Ostravy nebo z Brna do Jihlavy, Českých Budějovic a Plzně. Nově od poloviny prosince zajistí přímé bezbariérové spojení také z Opavy do Olomouce, Pardubic a Prahy.   

České dráhy v novém jízdním řádu 2016 nabídnou 4 656 bezbariérových spojů. Je to nejvíce v historii železniční dopravy. Díky odstraňování bariér velmi výrazně roste také zájem o cestování ze strany vozíčkářů. Letos již vytvořili vozíčkáři rekord v počtu registrovaných cest a zřejmě poprvé v historii překonají 5000 registrovaných cest.

Odstraňování bariér na české železnici má velkou tradici. Ještě bývalé Československé státní dráhy (ČSD) byly jedním z prvních dopravních podniků v bývalém Československu, které začaly zavádět bezbariérová vozidla a odstartovaly nový pohled na cestování a plnohodnotný život osob se zdravotním postižením. První bezbariérové vagóny byly zavedeny už v roce 1987. Značný nárůst bezbariérových vozidel a spojů pak pokračoval v uplynulých letech, díky desetiletým smlouvám a související obnově vlaků. Například letos ve srovnání s rokem 2010 stoupl počet bezbariérových spojů na 4 656 z 2 562 (+81,7 %) a počet bezbariérových vozů a jednotek na více než 600 z pouhých 410 (cca +50 %).

Důležité je vozíčkářům zajistit také dodatečný servis v podobě využití různých plošin nebo další asistence. K tomu slouží moderní elektronický systém objednávky cesty, který byl oceněn Národní radou osob se zdravotním postižením cenou „MOSTY 2014“. Projekt Českých drah zvítězil v rámci kategorie Instituce veřejné správy za mimořádnou aktivitu nebo čin ve prospěch osob se zdravotním postižením. Vozíčkáři a další osoby se zdravotním postižením mají na webu Českých drah také rozsáhlý informační servis o přístupnosti stanic, vlaků, přepravních podmínkách a mnoho dalších praktických informací.  

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas: Plánujeme v roce 2025 hospodařit s vyrovnaným rozpočtem

7:16 Český rozhlas: Plánujeme v roce 2025 hospodařit s vyrovnaným rozpočtem

Rada Českého rozhlasu dnes na svém zasedání schválila rozpočet ČRo na rok 2025. Rozpočet je sestaven…