Obraz, jenž byl doposud téměř neznámý a v literatuře nepublikovaný, představuje scénu zvěstování Panně Marii, která do značné míry odpovídá deskovému obrazu se stejným námětem devítidílného Vyšebrodského cyklu, jenž představuje absolutní vrchol deskového malířství v Čechách z doby krátce před rokem 1350.
Celý cyklus se nachází od roku 1938 v Národní galerii Praha jako výpůjčka z cisterciáckého opatství ve Vyšším Brodě. Pokus získat tento unikátní oltářní cyklus do majetku státu v třicátých letech 20. století nebyl zrealizován, neboť domluvenou transakci zmařil nástup Adolfa Hitlera, obsazení českého pohraničí a posléze celého státu fašistickým Německem. Již od třicátých let se přitom intenzivně jednalo s tehdejšími vlastníky vyšebrodského kláštera o vykoupení děl Mistra Vyšebrodského cyklu do státního majetku. Z dokladů uložených v archivu NGP vyplývá, že úřední komise projednala a schválila v roce 1938 nákup devíti desek vyšebrodského oltáře a deskového obrazu Ukřižování z dílny Mistra třeboňského oltáře za tehdy astronomickou celkovou cenu 10 miliónů korun.
Národní galerie Praha se o neznámém deskovém obrazu se Zvěstováním Panně Mariidozvěděla v okamžiku, kdy se na ni obrátil majitel díla s žádostí o provedení odborného restaurátorského zkoumání a prověření pravosti tohoto díla.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva