Již 45. ročník Země živitelky nese podtitul 100 let českého zemědělství. Také Národní zemědělské muzeum slaví 100 let od svého založení a i u této příležitosti rozšíří na Výstavišti České Budějovice svou prezentaci. Kromě obvyklé expozice v pavilonu Z, ve které návštěvníci najdou informace o muzeu a jeho pobočkách, oslavách výročí a také například hry pro děti, tu budou vystaveny také dva unikátní historické stroje – Praga K 5 a Excelsior typ P5 z roku 1911 a 1912. Právě motorové pluhy jsou technologií používanou před sto lety. „Několik posledních let vozíme na Zemi živitelku historické stroje z našich sbírek. Letošní oslavy stého výročí vzniku Československa i našeho muzea nás logicky navedly přivézt stroje, které se právě v této době používaly,“ říká generální ředitel Národního zemědělského muzea Milan Jan Půček.
Mimo tradiční expozici Národní zemědělské muzeum spolu s Výstavištěm České Budějovice a Jihočeským zemědělským muzeem pořádá přehlídku nazvanou 100 let zemědělské techniky, která bude umístěna ve venkovním pavilonu. Zde bude z muzejních sbírek prezentována vývojová řada historických traktorů a žentourů Svoboda D 22, Praga AT, Wikov 22, Škoda HT-40, Pluto 12, Zetor 25 či Zetor 3017. „I když z pohledu vystavovatelů hlavní váha výstavy spočívá v představení technologických novinek z rostlinné či živočišné výroby, ohlédnutí a seznámení se s historií je nejen poučné, ale i nutné. O to více v době, kdy si připomínáme tak významné datum z dějin našeho národa,“ dodává předseda představenstva Výstaviště České Budějovice Mojmír Severin.
Motorový pluh PRAGA K 5 – vyráběný společností Českomoravská – Kolben, (motor) a R. Bacherem z Roudnice nad Labem (pluh) od r. 1912. Výkon 0,56 – 0,6 ha/hod., nebo 3,8 – 4,00 ha/1 den při hloubce orby 25–30 cm. Pluh byl do muzejní sbírky zakoupen od Jaroslava Lexyz Obory u Loun v roce 1957.
Motorový pluh Excelsior P5 – motor vodou chlazený, čtyřdobý zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 4 700 ccm. Motorový pluh má vpředu dvě hnací kola, vzadu jedno řídící, motor má před hnacími koly a kovový rám se třemi radlicemi a automatickým zvedáním. Prvním majitelem byl Josef Uherek z Dobrčic, jemuž byl pluh dodán v roce 1926. Do muzea byl získán v roce 1976.
Počátky vývoje traktorů a motorových pluhů na našem území měly bohatou historii. I když jsme nepatřili mezi země udávající tempo a směr světového vývoje, patřili jsme k vyspělým zemím se strojírenskou tradicí, které dokázaly svou výrobou a vývojem konkurovat zahraniční produkci. Ve světě probíhaly pokusy o sestrojení traktoru se spalovacím motorem již od konce 19. století a prakticky od počátku se ubíraly dvěma směry. V Americe dominovala snaha o univerzální traktor, evropští konstruktéři vyvíjeli motorové pluhy. Dvacátá léta, zejména jejich druhá polovina, patřila k obdobím největšího rozkvětu hospodářství. Prosperita se nevyhnula ani zemědělství a traktorovému průmyslu. Ve světě probíhaly pokusy o konstrukci stroje se spalovacím motorem už od konce 19. století, u nás zhruba o deset let později. Motorové pluhy však později vytlačil traktor, který umožňoval využití nejen pro orbu, ale i další polní práce a také dopravu i pohon zemědělských strojů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva