„Běžně zdůrazňujeme důležitost osobní zodpovědnosti každého jednotlivého spotřebitele; spíše napomáháme jeho orientaci na trhu a snažíme se přispívat k funkci korektního vnitřního trhu. Uvedené skupiny spotřebitelů ale nepochybně vyžadují zvláštního přístupu a specifických forem pomoci. Dnes chceme informovat o akci ku pomoci našim starším spoluobčanům,“ uvádí Libor Dupal, předseda sdružení.
V denní praxi se SČS setkává s oklamanými seniory, kteří podepsali smlouvy s nekorektními obchodníky, poskytovateli půjček či podomními prodejci energií a plynu. Evergreenem jsou nekalé praktiky prodejců při předváděcích akcích, kde se tyto hyeny v lidské podobě na důvěřivé seniory přímo zaměřují.
Senioři se dostávají do problémů, které v extrémních případech mohou vést až k exekucím či ztrátě bydlení. „I když se legislativa snaží situaci s nekorektními obchodníky a poskytovateli služeb řešit zpřísňováním zákonů a větší kontrolou ze strany příslušných orgánů, např. Českou obchodní inspekcí, v praxi k nekalým, klamavým a agresivním praktikám dochází neustále a dokonce v neztenčené míře; a bezohledné praktiky těchto rádoby „obchodníků“ razantně přitvrzují!“, uvádí k tomu Lenka Bergmannová, projektová manažerka SČS, která zdůrazňuje, že účinnou prevencí je možné předcházet těmto situacím.
V letošním roce SČS za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu vydalo další z řady osvětových publikací s názvem „Manuál rizikových vztahů“ s podtitulem Průvodce pro spotřebitele – seniory. Jak již názvy jejích jednotlivých kapitol napovídají, přináší publikace na životních příkladech informace o rizicích a nástrahách, se kterými se mohou senioři setkat. Jsou to například smluvní vztahy, čerpání půjček, problémy se splácením, exekuce, insolvence a oddlužovací agentury, podomní prodej, či zmíněné předváděcí akce. V každé kapitole je vždy uvedeno, na co si dát pozor, čeho se vyvarovat a jaká jsou možná řešení. Publikace také poskytuje kontakty na organizace poskytující bezplatné poradenství.
Pevně věříme, že nová brožura pomůže naplňovat strategii Sdružení českých spotřebitelů vyjádřenou sloganem: „JEN POUČENÝ SPOTŘEBITEL SE MŮŽE ÚČINNĚ BRÁNIT“. Publikace je kromě tištěné verze dostupná v elektronické podobě na internetových stránkách SČS a je poskytována zdarma.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva