V tomto období musí mít vozidlo zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat. Platí stejná pravidla jako v předchozích letech.
Povinnost mít vozidlo vybaveno zimními pneumatikami za výše zmíněných podmínek je platná celoplošně od zimní sezóny 2011/2012. Tato legislativa se zatím osvědčuje a většina řidičů dbá na to, aby měla v zimních podmínkách odpovídající pneumatiky. „Nečekejte na to až na silnici bude ledovka nebo sníh a včas vyměňte letní pneumatiky za zimní. Nejde jen o povinnost podle zákona, ale především o bezpečnost – vlastní i ostatních,“ apeluje na řidiče ministr Ťok. Rozhodně není chybou, pokud přezujete na zimní pneumatiky již tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují okolo 7°C a níže. Při těchto hodnotách už fungují lépe zimní pneumatiky než letní.
Právní úprava bere ohled na ty řidiče, kteří přes zimní období využívají vozidlo velmi zřídka a pouze pro krátký dojezd. Příležitostní řidiči mohou na silnici například k doktorovi nebo na nákup vyjet bez zimních pneumatik, ale pouze za podmínky, že se na silnicích nenachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza. V opačném případě se bez zimních pneumatik ani takoví řidiči neobejdou. Řidič má tedy i v tomto směru nadále odpovědnost vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu.
Ministerstvo dopravy upozorňuje, že kromě plošné povinnosti týkající se zimních pneumatik musí řidiči nadále počítat i se značkou „Zimní výbava“. Obce mají možnost dopravní značku umístit na svém území. Tam, kde dopravní značka „Zimní výbava“ bude umístěna, musí mít vozidlo zimní pneumatiky za všech okolností, tedy i v případě příznivého počasí.
Proč zimní pneumatiky?
Zimní pneumatika má při nízkých teplotách úplně rozdílné vlastnosti než letní. Při teplotách, které jsou 7°C a nižší, má zimní pneumatika lepší adhezní vlastnosti a je výrazně vhodnější i z hlediska bezpečnosti. Má lepší přilnavost k vozovce a výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Například při rychlosti 50 km/h, tedy při nejvyšší dovolené rychlosti v obci, je brzdná dráha na sněhu na zimních pneumatikách o 8 metrů kratší než na letních. Na ledu při rychlosti 30km/h, což je často nejvyšší povolená rychlost například v okolí škol, je rozdíl v brzdné dráze dokonce 11 metrů v neprospěch letních gum.
Co je zimní pneumatika a jaké má parametry, se můžete dozvědět zde.
Další informace o dění v resortu najdete také na Facebooku Ministerstva dopravy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva