Nezaměstnanost mladých zůstává i přes celkové zlepšení ekonomické situace palčivým problémem. Řešení přichází možná překvapivě přímo od potenciálních zaměstnavatelů, nadnárodních korporací i menších firem, a to v podobě Aliance pro mladé (Alliance for YOUth). U vzniku této unikátní Aliance stojí společnost Nestlé, která oslovila přes 20 obchodních partnerů, aby se připojili k její dlouhodobé snaze bojovat proti nezaměstnanosti mladých. Firmy se zavazují podílet se na speciálních programech pro mladé a poskytovat jim rady a pracovní zkušenosti prostřednictvím svých stávajících zaměstnanců, kteří se stanou mentory v oblasti kariérního poradenství či přípravy k přijímacímu pohovoru. To vše zcela bezplatně.
České a slovenské společnosti tímto krokem rozšiřují celoevropskou koalici čítající přes dvě stovky partnerů. Ti hodlají pod hlavičkou Aliance v následujících letech nabídnout mladým více než 100 000 pracovních příležitostí.
"Mladí lidé představují naši budoucnost. Situace na trhu podléhá neustálým změnám, ale nezaměstnanost a nedostatečná motivace této generace má nezměrné ekonomické a sociální dopady pro celý kontinent. Řešení problému nelze ponechat pouze na veřejném sektoru, úloha byznysu je nezastupitelná, a proto jsme zde my s našimi partnery, abychom mladým ukázali směr a podali jim pomocnou ruku na trhu práce," říká Torben Emborg, generální ředitel společnosti Nestlé pro Českou a Slovenskou republiku.
Správná iniciativa
Podle průzkumu, který pro Nestlé realizovala společnost Datank, se tři čtvrtiny mladých ve věku od 18 do 30 let domnívají, že je škola dostatečně nepřipraví pro následnou praxi. Další problémy při uplatnění absolventů na trhu práce vyplývají z nedostatečné znalosti formální i obsahové správnosti životopisu. Průzkum ukázal, že pouze 6 % mladých využije při jeho sestavování rad odborníků. Ani projít prvotní selekcí a dostat šanci prezentovat se při osobním pohovoru však nemusí znamenat úspěch. Téměř pětina respondentů absolvuje dokonce mezi 6 a 15 pohovory, než se jím podaří získat vysněnou práci. Aliance pro mladé vnímá tuto problematiku komplexně, proto není jejím cílem pouze nabídnout volná místa, ale také poskytnout cenné kariérní poradenství - jak si vybrat zaměstnání, jak napsat životopis nebo jak se chovat u pohovoru.
Nově vzniklé Alianci se dostalo podpory i od veřejných institucí. "Na Alianci pro mladé oceňuji široké spektrum aktivit, které poskytuje, a její zacílení nejen na mladé vysokoškoláky ale i žáky středních škol. Spolupráce firem napříč odvětvími ukazuje, že soukromému sektoru není situace v naší společnosti lhostejná,“ komentoval vznik Aliance ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek.
Pozitivně vnímá její vznik také místopředsedkyně Výboru pro kulturu a vzdělávání Evropského parlamentu Michaela Šojdrová: "Vznik Aliance jednoznačně vítáme. Uvědomujeme si složitost situace, v níž se mnozí mladí na začátku své kariéry nachází, a sami hodláme v této věci podnikat kroky ke zlepšení. Jestliže jsou ale firmy ochotné a schopné mladé tímto způsobem podporovat, je to přímá a cenná výzva pro všechny, kteří chtějí využít šanci."
Chuť pracovat často nestačí
Z průzkumu vyplývá, že mladí mají snahu hledat práci již během studia či bezprostředně po něm. Dokonce 97 % dotazovaných má nejméně jednu zkušenost s hledáním práce. Cílem Aliance je kromě poskytování kariérního poradenství také nabídnout pracovní pozice v různých oborech. "Například v Nestlé jsme se v rámci naší iniciativy Nestlé needs YOUth zavázali do roku 2016 zaměstnat v Česku a na Slovensku 240 nových pracovníků do 30 let. Nabízíme pozice v atraktivních oborech napříč celou firmou - od výroby a vývoje, administrativy, prodeje a marketingu až po finance. Podobnou cestou se vydají i naši partneři. Možnosti uplatnění budou tedy široké," upřesňuje Torben Emborg.
Data ukazují, že celá čtvrtina respondentů nepracuje ve svém a dokonce ani v příbuzném oboru. I na tento fakt hodlají členové Aliance prostřednictvím variabilní nabídky pružně reagovat.
Nezaměstnanost mladých je komplexním tématem, na jehož řešení by měly efektivně spolupracovat všechny zúčastněné strany - stát, zaměstnavatelé i uchazeči. Cílem nově vznikající Aliance pro mladé je proto přinášet a postupně zdokonalovat možnosti řešení celé problematiky a prostřednictvím rozšiřování řad zúčastněných partnerů zlepšovat postavení mladých na trhu práce v celé Evropě.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva