Marže obchodníků činí dle ČSÚ 22,9 % ceny. Jednoduše řečeno, obchodník nakoupí za 77 korun od dodavatele a zboží prodá za 100 korun. Znamená to, že jeho zisk je 23 korun? To ani omylem. Z takto vypočítané marže totiž musí pokrýt všechny náklady obchodu, jako jsou elektřina, voda, ale také nájemné, náklady na logistiku, uskladnění, mzdy zaměstnanců a v neposlední řadě daně. Je na místě zdůraznit, že uvedená marže zahrnuje i nepotravinářské zboží.
„Lidé jsou přesvědčeni, že obchodníci v plné míře rozhodují o cenách potravin. Konečnou cenu však zásadním způsobem ovlivňuje zejména spotřebitelská poptávka a konkurence. Maloobchodní prodejci jsou pouze posledním článkem složitého dodavatelského řetězce. Platí pro ně tržní ceny stanovené dodavateli a obchodníci jejich výši ovlivňují již jen velmi omezeně,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka.
Dle našeho odhadu je marže maloobchodníků několikrát nižší než marže dodavatelů. Spotřebitelé ani média však s tímto faktem obeznámeni nejsou, a útočí proto na maloobchodníky, na jejichž pultech jsou výše cen vidět nejmarkantněji. Tento stav trhu způsobuje, že ziskovost maloobchodu je pouze do 1%.
„Dnešní ekonomická situace je pro obchodníky již natolik nepříznivá, že není možné počítat s jakýmkoliv snížením jejich již tak nízké marže, aby mohlo dojít k pozitivnímu ovlivnění ceny pro koncové zákazníky. To znamená, že jakékoliv zvýšení ceny na trhu včetně zvýšení DPH je maloobchodník nucen dříve či později promítnout do koncové ceny.“ doplňuje Zdeněk Juračka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva