Orffovy opery i pro nepoučené uši v Národním divadle

16.10.2016 22:00 | Zprávy

Dvě dramaturgické lahůdky v rámci jednoho večera připravilo Národní divadlo na závěr října. Operní pohádky Chytračka a Měsíc jsou dílem autora světoznámé kantáty Carmina Burana Carla Orffa. V režii Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování dirigenta Zbyňka Müllera je diváci uvidí poprvé 20. a 21. října 2016 a poté do konce této operní sezony ještě šestkrát.

Orffovy opery i pro nepoučené uši v Národním divadle
Foto: narodni-divadlo.cz
Popisek: Národní divadlo v Praze

Opery podávají formou zábavného a výpravného lidového divadla dvě pohádky bratří Grimmů – o chytrém selském děvčeti, které uhodne jakoukoli hádanku, vyzraje na podvodníky a získá lásku samotného krále, a o Měsíci, který si pošetilí lidé navzájem kradou, aby ho nakonec svatý Petr pověsil na oblohu mimo dosah jejich všetečných rukou. Národní divadlo uvede opery v českém jazyce.

„Orffovým záměrem bylo ušlechtilým způsobem pobavit a vzdělat, a to spíše dospělé publikum. Skladatel nalezl operní formu, která dokáže zaujmout posluchače druhé poloviny 20. století,“ říká dirigent Zbyněk Müller a pokračuje: „Spojení nevinného dětského světa se zkaženosti´ světa dospělých se jeví jako vskutku přitažlivé a originální. Tento kontrast jistě poukazuje na jedno z malých poselství, která zde můžeme najít.“

„Příběhy bratří Grimmů bývají na rozdíl od českých pohádek poměrně výstřední. Nejenže často neobsahuji´ žádnou specifickou pointu, jejich děj mnohdy ani nevede k onomu typicky šťastnému konci. Většinou se jedna´ spíše o bizarní vypravování, které nás prostřednictvím nejrůznějších metafor seznamuje s určitými lidskými pravdami. To je zjevné i na Orffově opeře Měsíc, nazývané také ‚divadlem světa´. Úmyslně totiž využívá všelijaké magicko-fantaskní projevy, aby nám tak otevřela prostor pro snazší pochopení věci´ kolem nás. Chytračka je přece jenom přímočařejší. Reprezentuje v podstatě konverzační pohádku bez kouzel, která pojednává o ješitnosti a chytrosti,“ přibližuje režisér Jiří Nekvasil, který se i s výtvarníkem Danielem Dvořákem vrací do Národního divadla po třech letech. Jejich poslední prací zde byly Smetanovy Dvě vdovy.

Vedle Zbyňka Müllera se v pozici druhé dirigentky podílí na přípravě nových inscenací Nikol Kraft, studentka dirigování na Janáčkově akademii múzických umění v Brně u doc. Jana Zbavitele. Stane se tak historicky první dirigentkou, která vedla představení s Orchestrem Národního divadla. „Vyhrocenost charakterů v Chytračce či pestrost situaci´ a fantaskních scén v Měsíci se odráží v ostrých kontrastech a hudební rozmanitosti – slyšitelné jsou citace, střídání odkazu° na vlivy středověké, populární i bavorské lidové hudby a využití našly i nejrůznější pohádkově působící zvukové efekty v pěveckých a instrumentálních partech, včetně zvuku větru a hromu. Obě Orffovy opery jsou svébytné a oživující položky světového operního repertoáru 20. století,“ poznamenává Nikol Kraft.

Na obou operách je pozoruhodné, že v nich účinkuje jediná ženská postava, a to Chytračka. Tu v Národním divadle ztvární Jana Sibera v alternaci s Olgou Jelínkovou. Ze sólistů se představí také Roman Janál, Svatopluk Sem, Zdeněk Plech, František Zahradníček, Josef Moravec, Jaroslav Březina, Jiří Hájek a další.

„Výsledné dílo jako celek je více než pozoruhodné: Orffův hudební jazyk, překlad německého textu, režijní pojetí i kostýmy a scéna. Kdo nikdy nebyl na opeře, toho bych poslala zrovna na Orffa! Bude ve velice pozitivním šoku, že opera může být tak vtipná, originální a chytlavá po hudební stránce i pro nepoučené ucho,“ zve do Národního divadla Olga Jelínková.

Následující operní premiérou Národního divadla je soudobé dílo Beryl Korot a Steva Reicha Three Tales, které má premiéru 3. prosince 2016 na Nové scéně.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Proč jste při předkládání zákona o střetu zájmů postupoval tak, jak jste postupoval?

Soud zákon shodil ze stolu ne kvůli obsahu, ale formě, jakou byl přijat. Přitom kdybyste postupoval tak, jak se má, zákon by přeci taky prošel nebo myslíte, že ne? A myslíte, že je obecně transparentní postupovat tak, jak jste postupoval vy, tedy že jste zákon chtěl prosadit jen jako přílepek bez to...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústecký kraj: Tři králové navštívili krajský úřad. Vybrané peníze pomohou lidem v nouzi

19:28 Ústecký kraj: Tři králové navštívili krajský úřad. Vybrané peníze pomohou lidem v nouzi

Malí koledníci navštívili Krajský úřad Ústeckého kraje. Tradiční tříkrálovou koledu přišli zazpívat …