Platforma Vize 0: Konec letního času přináší rizika pro řidiče, buďte připraveni na změnu

26.10.2024 22:08 | Tisková zpráva

O víkendu nás čeká změna času – v noci ze soboty na neděli končí letní čas. Přestože si užijeme o hodinu více spánku, přechod na zimní čas znamená, že se bude stmívat o hodinu dříve. To je změna, na kterou by měli být připraveni hlavně řidiči. Častěji totiž budou cestovat za soumraku nebo za tmy, což může zvyšovat riziko nehod.

Platforma Vize 0: Konec letního času přináší rizika pro řidiče, buďte připraveni na změnu
Foto: VIZE 0
Popisek: Platforma VIZE 0

Mnozí z nás stále cítí „letní tempo“ a při návratu z práce, nákupů nebo dalších aktivit si neuvědomí, že snížená viditelnost vyžaduje jiný přístup za volantem. Nepřizpůsobení rychlosti podmínkám na silnici může snadno vést k nehodám. Nebezpečí také zvyšují chodci a cyklisté, kteří jsou v šeru často špatně viditelní.

A před dalšími problémy varují pojišťovny. „Nejrizikovější měsíce z pohledu střetů se zvěří jsou říjen a listopad. Na jaře to je duben a květen. Zejména v říjnu by si motoristé měli dávat pozor. To evidujeme o cca 25 % více nehod než v běžných měsících roku. A nejrizikovější je z tohoto pohledu týden po změně času,“ upozorňuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Tma, snížená viditelnost a bezpečnost na silnici

S příchodem tmavší části roku se zvyšuje počet jízd za zhoršené viditelnosti. Řidiči by proto měli pravidelně kontrolovat stav osvětlení svého vozidla a dbát na čistotu skel a stěračů. Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o nemalých 30 metrů či naopak až 20x zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů.„V tomto období je naprosto zásadní dodržovat pravidlo vidět a být viděn," zdůrazňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Pozor na únavu a změny nálady

Kromě změny světelných podmínek může konec letního času ovlivnit i naši kvalitu spánku a celkovou pohodu. Naše vnitřní hodiny se musí přizpůsobit, což může způsobit větší únavu, zejména během prvních dvou týdnů po změně času. „Řidiči by měli být v tomto období mimořádně opatrní, více odpočívat a věnovat jízdě maximální pozornost. Chyby totiž mohou dělat i ostatní účastníci provozu, včetně chodců,“ varuje Roman Budský.

Lidé trpící sezónními poruchami nálady, jako je deprese, mohou v tomto období pociťovat zvýšenou sklíčenost, pokles energie a zhoršenou schopnost soustředění. Tyto symptomy mohou zvyšovat riziko nehod, zejména při jízdě za tmy, dlouhých cestách nebo ve špičce. Řidiči, kteří mají sklony k depresím, by měli být obzvláště opatrní a zajistit si dostatek odpočinku, aby minimalizovali riziko při řízení.

„Přechod na zimní čas a současně do tmavého období roku znamená, že mnoho řidičů bude denně čelit delší jízdě ve tmě, což zvyšuje pravděpodobnost nehod v městských aglomeracích i na dálnicích. Je proto vhodné dbát na dodržování dostatečné vzdálenosti mezi vozidly, zejména v případě kolísavé viditelnosti a zhoršených povětrnostních podmínek,“ dodává Budský.

Zimní čas také přináší vyšší intenzitu dopravy ve večerních hodinách. Řidiči často spěchají domů za šera či tmy, kdy je doprava hustší, což může vést ke stresu a riskantním manévrům. S tímto jevem se setkávají zejména na dálnicích, kde je větší tendence k překračování rychlostí nebo nedodržování bezpečných vzdáleností.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP a odborové organizace se dohodly na dodatku ke kolektivní smlouvě

7:23 DPP a odborové organizace se dohodly na dodatku ke kolektivní smlouvě

Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a všechny odborové organizace působící v DPP podepsaly …