Pokud cestujeme mimo město, tak podél komunikací vidíme lesy, louky, pole a někdy i havarovaná vozidla a některá dokonce v pozici na střeše nebo ležící na boku. Jako kdyby se pomačkané automobily staly součástí přírody.
Policisté z dopravního inspektorátu v Klatovech v roce 2017 k podobným dopravním nehodám vyjížděli téměř každý třetí den. Většina událostí měla dokonce stejný scénář, kdy zatáčka a rychlost v něm hrála hlavní roli.
Přestože obrázky či samotný podhled na místě vypadá dost hrůzostrašně, dochází při objasňování těchto dopravních nehod i k humorným chvilkám. A to zejména při odpovědi na obligatorní otázku policisty: „Co si myslíte, že bylo příčinou dopravní nehody?“
Odpověď nebo vysvětlení řidičů vypadá asi následovně:
„Za dopravní nehodu může… … zatáčka – byla prudká, úzká, dlouhá počasí a mokrá silnice zasněžená silnice a silničáři zvíře, které uteklo.
Při konstatování policistou, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy, následuje rychlá argumentace, že nejvyšší dovolenou rychlost přece řidič nepřekročil.
A proto je potřeba podotknout, že není rychlost jako rychlost!
Zatímco nejvyšší dovolenou rychlost, a to možná i díky všude přítomným radarům zná každý, tak má řidič přizpůsobit rychlost jízdy i některým dalším okolnostem, zná už asi málokdo.
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, rychlost jízdy upravuje v ustanovení § 18 následovně: „ Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.“
Pokud trvá déšť nebo je průtrž, bouřka, vane silný vítr, padá sníh nebo mrzne, pak je potřeba rychlost jízdy maximálně přizpůsobit těmto povětrnostním podmínkách.
Velmi důležité je sledovat výstražné dopravní značky, které upozorňují na zatáčky, jejichž bezpečné projetí vyžaduje výrazné snížení rychlosti jízdy.
Cyklisté a motorkáři by měli pamatovat na to, že se na silnici může nacházet štěrk, který pak v zatáčce na suchu působí úplně stejně jako led v zimě.
Lesní zvěř ani domácí zvířata zatím nikdo nenaučil překonávat bezpečně silnice, kdy to může být právě vaše vozidlo, před kterým se rozhodnou přeběhnout.
Převážná většina dopravních nehod je způsobena neukázněným a nezodpovědným jednáním řidiče, a proto nesvalujte vinu na počasí nebo silnici.
Jezděte - stručně řečeno: plynule a předvídavě, abyste neohrožovali svůj život nebo život a zdraví ostatních.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva