Politické strany na Facebooku nejčastěji zmiňují vlastní názvy nebo zkratky. Hned v závěsu jsou jména lídrů. “Je to jen další důkaz personalizace politické komunikace,” okomentoval výsledky analýzy předseda IPM Pavel Šíma. Strany, které málo komunikují, zdůrazňují své lídry podobně jako strany, které komunikují pravidelně.
“Největší důraz na lídry ve facebookové komunikaci vidíme u Svobodných a ODS, kde jsou Petr Mach a Petr Fiala nejčastěji používanými slovy s velkým náskokem,” doplnil Šíma. Strany se ale zaměřují i na další jména: sociální demokraté zmiňují často ministra zahraniční Zaorálka, ministra vnitra Chovance nebo ministryni práce a sociálních věcí Tominovou, TOP 09 často používá jméno Miroslava Kalouska.
Jediným uskupením, které nejčastěji zmiňuje jiného politika, než svého předsedu, je KDU-ČSL. Nejfrekventovanějším slovem je u křesťanských demokratů jméno místopředsedy Mariana Jurečky. Strana jej zmiňuje častěji, než vlastní název nebo jméno svého předsedy Pavla Bělobrádka. “Ministr zemědělství Jurečka má vynikající PR, proto se pravidelně objevuje v komunikaci strany. Ostatní politici by si z jeho PR aktivit měli brát příklad,” zhodnotil Šíma.
Důraz na osobnosti naopak chybí u Pirátů a Strany zelených. Předseda Pirátů Lukáš Černohorský se od svého srpnového zvolení ještě nestihl mediálně etablovat, Zelené sice fakticky vede Jana Drápalová již od července minulého roku, přesto její jméno strana v komunikaci příliš nevyužívá.
“Analýza jen potrvzuje rostoucí vliv politických osobností, které se pro strany i voliče stávají stále důležitější na úkor značky samotné strany. Tento trend se projevuje posledních několik desetiletí v celé Evropě a Česko není výjimkou,” uzavřel Šíma.
Jednoznačné téma mají pouze Zelení
Ze všech analyzovaných stran mají nejjasnější téma Zelení. Jejich komunikace se soustředí kolem slov “limity”, “proti”, “prolomení”, které souvisejí s mikrokampaní Zelených pod hashtagem #limityjsme proti prolomení limitů těžby a zbourání Horního Jiřetína.
U ostatních stran tak silné zaměření nevidíme. ANO komunikuje témata související s agendou ministra financí Babiše, Svobodní problematiku EU a TOP 09 kritizuje současnou koalici.
Nejvíce vlastního obsahu tradičně vyprodukovala stránka hnutí Úsvit, jehož texty tvoří zhruba polovinu materiálů deseti analyzovaných stran. Naopak nejméně textu ke komunikaci s fanoušky vystačilo ČSSD a KDU-ČSL, které v komunikaci sázejí na sdílení obrázků, grafik a odkazů.
O výzkumu: Analýza Institutu politického marketingu zkoumala komunikaci facebookových profilů stran ANO, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS, Pirátů, Svobodných, SZ, TOP 09 a Úsvitu za první dva měsíce roku 2015. Do analýzy byl zahrnut pouze textový obsah, který byl vytvořen administrátorem stránek. V analýze tak nenajdeme sdílené statusy, sdílené poznámky a další převzatý obsah. Texty byly následně převedeny do grafické podoby a ze vzniklých obrazců byla vymazána slova, která nenesla obsah (spojky, zvratná zájmena atd.).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva