Zhotovitelem prací na VD Lysá nad Labem byla firma HARTEX CZ, s.r.o., na VD Kostelec nad Labem firma LABSKÁ, strojní a stavební společnost, s.r.o. Účelem oprav bylo zajištění provozuschopnosti stávajících plavebních komor.
Předmětem oprav byla realizace komplexní obnovy povrchové ochrany (protikorozní ochrany) vybrané strojně technologické části plavební komory – dolní i horní vzpěrná vrata plavební komory včetně příslušenství. V Lysé nad Labem se navíc řešilo odstranění poruchy betonového dna dolního ohlaví.
Oprava protikorozní ochrany zahrnovala výměny těsnění vrátní (prahové, boční, srazové), opeření (dřevěné odrazné prvky) a drobné opravy deformací kovových prvků. Celkem bylo protikorozní ochranou opatřeno 838 m2 a 1559 m2 plochy. Vrata se po odstrojení zbavila nátěrů pomocí tryskacího média, vyráběného ze strusky. Poté byly nanášeny základové a vrchní nátěry. Z důvodu požadované trvanlivosti nátěrů na 15–20 let a extrémních klimatických podmínek na plavební komoře (např. mrazové cykly) bylo investorem dbáno a striktně kontrolováno dodržování technologických předpisů. Nátěry se např. nesměly provádět za mrazu nebo vysoké relativní vlhkosti vzduchu.
Práce v Lysé nad Labem na dolním ohlaví zahrnovaly opravu poruchy betonového dna a opravu líce zdí dolního ohlaví a úvratí. Během stavebních prací došlo za pomoci hydrodemolice k šetrnému odbourání vrchní části betonové desky dna v tloušťce 250 mm a plochy 155 m2. Odbouraná plocha desky betonového dna byla postupně provizorně přitěžována silničními panely, aby nedošlo vlivem působení vztlaku k případnému prolomení dna, které je v nestabilním podloží tvořeno labskými písky. Vybouraná část betonové desky byla nahrazena novou železobetonovou deskou. Proti působení vztlaku spodní vody byla odbouraná plocha dolního ohlaví prokotvena skalními kotvami průměru 28 mm a délky 2800 mm. Oprava líce zdí v ploše 86 m2 zahrnovala odstranění výplně stávající spáry do hl. 7 cm, její vyčištění tlakovou vodou a přespárování vysokopevnostní spárovací hmotou.
Opravné práce byly prováděny v době plánované plavební odstávky, trvající 2,5 měsíce, v provizorně zahrazených a následně vyčerpaných plavebních komorách.
Z důvodu kolidace prací na opravě vrat a dna byla vrata dolního ohlaví vyzdvižena pomocí jeřábové techniky a opravována mimo plavební komoru. Zpětné nasazování vrat je velice složitý proces, neboť vrata, vážící cca 20 tun, musejí být osazena a vycentrována s milimetrovou přesností.
Akce byly plně hrazeny z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, kdy za provedené práce SFDI přispělo částkami 7,848 a 3,017 mil. Kč.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.