"Na výzkum šlo v loňském roce rekordních téměř 112 mld. korun. Významnou skutečností je zde i dostatečné čerpání rozpočtovaných zdrojů, kdy pokračujeme v trendu snižování tzv. nespotřebovaných výdajů. Na oblast vědy a výzkumu, která zásadně ovlivňuje naši ekonomiku, jde 1,94 % HDP. To je rekordní částka, kterou chceme ještě posílit. V souladu s Inovační strategií směřujeme ke 2,5 % v roce 2025. Tak aby Česká republika skutečně byla zemí pro budoucnost. Pro ČR vyjednáváme zároveň pro další období navýšení evropských zdrojů v rámci Národního plánu obnovy v objemu 12,5 mld. Kč,“ sdělil vicepremiér pro hospodářství Karel Havlíček.
Významnou roli v tomto úsilí dlouhodobě plní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI). V roce 2019 vzrostlo HDP o 6,3 % a veřejné výdaje z ČR vzrostly o 7,26 %. K nárůstu přispěla činnost RVVI, která se podílí jako odborný poradní orgán vlády na přípravě návrhu výdajů na VaV ze státního rozpočtu. V posledních letech RVVI usiluje o navýšení rozpočtu a efektivní zacílení těchto veřejných zdrojů, které mají zajistit dlouhodobě stabilní a předvídatelné financování systému s akcentem na posílení institucionálního financování, a dále mají přispět k akceleraci soukromých výdajů na VaV.
Po roce 2016 je zřetelný výrazný nárůst prostředků investovaných z domácích veřejných zdrojů (tj. zejména především ze státního rozpočtu). Veřejná domácí podpora na VaV činila v roce 2019 37,6 mld. Kč.
Ze zahraničních veřejných zdrojů se podařilo v loňském roce výzkumným organizacím získat podporu ve výši 8,1 mld. Kč, tj. o 5,4 mld. Kč více než v roce 2016.
Ve výstupech ČSÚ můžeme sledovat jednoznačně pozitivní trend zvyšování podílů financování VaV, který je prováděn v podnikatelském sektoru (cca 62 %, tj. 68,8 mld. Kč). Takový výsledek odpovídá dlouhodobé strategii financování výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Přibližujeme se státům jako např. Rakousko, kde je cca 70 % výdajů na VaV realizováno právě ve firemním sektoru. V daném směřování se ukazuje větší důvěra podniků v investicích do výzkumu, což je způsobeno zejména lepším nastavením a zacílením účelové podpory (programy na podporu aplikovaného výzkumu, např. MPO a TA ČR a dalších resortů) a využíváním daňových odpočtů.
Statistiky ČSÚ zatím údaje o nepřímé podpoře soukromým podnikům v daném roce neuvádějí – v roce 2018 dosáhla nepřímá podpora výše 2,58 mld. Kč, inovace jsou podporovány i skrze investiční pobídky, které se poskytují pouze subjektům investujícím do výzkumu.
Dle souhrnných výsledků šetření o licencích za rok 2019, které provedlo ČSÚ, zaznamenal zájem o licencování výsledků výzkumné činnosti v ČR opětovný nárůst. Celkové příjmy z poskytnutých licencí platných ve sledovaném roce činily 4,6 mld. Kč. Zvyšující se zájem o licencování výsledků inovační činnosti lze vnímat jako pozitivní trend, který by měl být v ideálním případě doprovázen právě zvyšujícími se příjmy z licenčních poplatků.
Celkové výdaje na VaV (GERD) podle zdrojů financování
Zdroje financování VaV v roce 2019
Pozn.: Podíl podnikatelských zdrojů na HDP od roku 2010 vzrostl z 0,67 % HDP na 1,13 %.
Výsledky zpracované Českým statistickým úřadem využívá RVVI jako jeden z řady informačních zdrojů při tvorbě strategického materiálu Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v ČR a jejich srovnání se zahraničím, který Rada každoročně zveřejňuje závěrem roku jako podklad pro tvorbu vládních politik.
RVVI zároveň zpracovala ve spolupráci s resorty novou Národní politiku výzkumu, vývoje a inovací České republiky 2021+, která byla schválena 20. července 2020 usnesením vlády č. 759. Vize Národní politiky 2021+ je ve shodě s Inovační strategií ČR do roku 2030 stát se dynamickou inovativní společností (s cílem postupu České republiky ze skupiny Mírní inovátoři do skupiny Inovační lídři).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva