Stávající vedení trasy a technické parametry silnice I/34 v některých úsecích nevyhovují současné dopravní zátěži. Jedním z těchto míst je právě i část obce Pohled nazvaná Rouštany a prostor křižovatky se silnicí I/19.
„Z vypracované dokumentace EIA o posuzování vlivů na životní prostředí vyplývá, že z možných variant řešení je právě tato varianta jako nejpřijatelnější s ohledem na ochranu vodních zdrojů a bydlení“, uvedl k zahájení výstavby generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Stavba bude realizována bez dělení na etapy od předání staveniště po kolaudaci a uvedení do provozu bez přerušení. V úsecích, ve kterých přeložka silnice I/34 navazuje na stávající komunikace, bude realizace probíhat po polovinách při zachování silničního provozu. Na začátku úpravy (od Havlíčkova Brodu) bude zřízena krátká objížďka.
V místě stavby byl již zahájen záchranný archeologický výzkum. Díky povrchovému sběru již bylo získáno vzácné štípané pazourkové jádro a drobný pazourkový úštěp. Archeologové hovoří o tzv. štípané kamenné industrii – nástrojích pravěkých lovců a sběračů, které jsou s největší pravděpodobností dalším z dosud vzácných dokladů přítomnosti člověka v Posázaví a na Vysočině v dobách před příchodem prvních zemědělců do střední Evropy v době pozdního paleolitu (přibližně 10.000 – 8.000 let př. n. l.).
Kromě povrchového sběru byla trasa obchvatu podrobena také systematické prospekci za pomoci detektoru kovů. Průzkum přinesl množství zajímavých nálezů. Z civilních předmětů jsou nejzajímavější mince, zdobené i nezdobené knoflíky, zdobený náprstek z 19. století a malá oválná brož vykládaná několika druhy kamenů. S největší pravděpodobností se jedná o drobnou osobní výbavu, průběžně ztrácenou cestujícími na trase Německý Brod - Ždírec - Hlinsko od novověku až do současnosti.
Získáno bylo také několik artefaktů, souvisejících s událostmi konce druhé světové války a s hektickým ústupem německých kolon, které byly ve zdejším prostoru dostiženy a napadeny sovětskými jednotkami. V trase severní části obchvatu byly nalezeny dva odznaky německé branné moci z období třetí říše – odznak za zranění, jedno z nejčastěji udělovaných, ale také vysoce ceněných vojenských vyznamenání nacistického Německa. Druhým je výložkový odznak pro posádky obrněných vozidel v podobě lebky se zkříženými hnáty.
Další válečné nálezy byly získány v blízkosti silnice I/19 Rouštany – Pohled. Jednalo se například o vzácný čepicový odznak pro jednotky lehké pěchoty „Jaeger“ v podobě tří spojených dubových listů. Nejvzácnějším nalezeným vyznamenáním je bezesporu malý fragment tzv. „spony za boj zblízka“. Ta byla udělována důstojníkům i mužstvu, kteří prošli bojem muže proti muži, bez podpory obrněných jednotek v délce minimálně 15 dní. U německé armády byla tato spona velmi vážená.
Stavba je navržena ke spolufinancování v rámci Operačního programu Doprava 2014 - 2020 a bude spolufinancována z Evropského fondu pro regionální rozvoj.Data o stavbě
Hlavní trasa I/34:
délka: 2 888 m
kategorie: S 11,5/70
plocha vozovek: 31 752 m2
počet stavebních objektů: 89
Úpravy ostatních komunikací:
Silnice I/19
délka: 600 m
kategorie: S 9,5/70
zhotovitel: Společnost GEOSAN – Rouštany
cena: 166 871 tis. Kč (bez DPH)
termín výstavby: 04/2017 – 08/2018
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva