SOSaD: Dozorčí rada Českých drah paralyzovala České dráhy

17.09.2018 9:23 | Zprávy

Skandál Molegate nebo Krtkogate. Tak lze nazvat ostudu evropského formátu a ohrožení Českých drah, a.s. (ČD) porušením jejich stanov, kterého se dopustila většina pět nových členů Dozorčí rady Českých drah (DR ČD) v čele s profesorem Moosem v úterý 11. září 2018.

SOSaD: Dozorčí rada Českých drah paralyzovala České dráhy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak, ilustrační foto

Dozorčí rada, konkrétně jen nově nominovaná většina 5 z 9 členů: Prof. Ing. Petr Moos, CSc., Doc. Ing. Josef Kolář, CSc., Ing. Jan Štrof, Prof. Ing. Karel Pospíšil, Ph.D., LL.M., Doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D. porušila stanovy společnosti, kterou dozorují - článek 28, odstavec 2, který ukládá, že při odvolávání členů představenstva musí dozorčí rada vždy zachovat usnášeníschopnost představenstva společnosti. Po sporech s bývalými předsedy představenstva ČD Daliborem Zeleným a Danielem Kuruczem se stanovy i smlouvy o výkonu funkce předsedy představenstva změnily a platí, že při odvolání z funkce předsedy představenstva dochází i k zániku členství v představenstvu ČD, a.s.. Nemohou tomu zabránit ani opačně myšlené dovětky v usneseních DR ČD.

To znamená, že národní dopravce ČD se 7041 vlaky denně, 27 miliardami Kč ve veřejně obchodovatelných dluhopisech a 15 000 zaměstnanci (24 000 celé skupiny ČD) má od 11. 9. t. r. po odvolání Pavla Krtka, M.Sc., Ing. Martina Bělčíka a Ing. Luďka Urbana neusnášeníschopné dvoučlenné představenstvo a věřitelé ČD mohou kdykoliv požádat o opatrovníka nad ČD.

Bývalý předseda představenstva Pavel Krtek, M.Sc., nepřijal nový mandát a nabídnutou funkci místopředsedy představenstva na místě při jednání DR ČD a ani po 72 hodinách. Ministerstvo dopravy, aby zahladilo dlouhý čas ne usnášeníschopnosti představenstva, nepravdivě uvádí, že Pavel Krtek rezignoval na funkci místopředsedy v pátek 14. 9., kdy žádnou funkci neměl a pouze potvrdil, že nabídku nepřijímá. Do úterý 18. září a 14 hodin, na kdy byla v pátek svolána mimořádná DR ČD, se tak může odehrát celá řada překvapení.

Podle § 165 občanského zákoníku a § 443 zákona o korporacích mohou věřitelé ČD požádat o opatrovníka kdykoliv, kdy statutární orgán není funkční. To znamená od úterý 11. 9. k tomu stačí jediný věřitel a příslušný soud musí konat. V souvislosti s veřejně obchodovatelnými dluhopisy je třeba zmínit hrozící škody v případě snížení ratingu ČD, k čemuž DR ČD upachtěná nestabilita představenstva ČD nahrává.

Dalším vážným přešlapem je paralyzování ČD ve vztahu k důvěrným materiálům, mobilizačním plánům, resp. tajným informacím Armády ČR, vnitra, Policie ČR, atd. Prověrku Národního bezpečnostního úřadu na stupeň „důvěrný“ musí mít všech 5 členů představenstva a v případě krizových situací a důvěrných materiálů mohou za ČD právně vystupovat a podepisovat dokumenty předseda představenstva + 1 nebo místopředseda představenstva + 1., avšak mající prověrku na „důvěrné“. Jediný, kdo tuto prověrku má a podmínky za ČD splňuje, je člen představenstva Ing. Michal Štěpán.

Zcela nepochopitelné je načasování změn v představenstvu ve vztahu k CER - Společenství evropských železnic a infrastrukturních společností. Pavel Krtek co by předseda představenstva působil v řídícím výboru této největší evropské železniční instituce přes 3 roky a pomohl velmi slušnému postavení ČD na mezinárodní úrovni. Účast českého zástupce v řídicím výboru CER znamenala příležitost ovlivňovat proces tvorby a schvalování norem, které rozhodující měrou ovlivňují činnost evropských dopravců. Shodou okolností se zasedání Managament Committee, resp. řídícího výboru CER koná v pondělí 17. 9. v Berlíně, následně 18. 9. ráno proběhne tamtéž setkání řídícího výboru CER s eurokomisařkou pro dopravu Violetou Bulc před zahájením železničního veletrhu InnoTrans. Za ČD ani SŽDC se po 3 letech nikdo neúčastní a ani nemůže zúčastnit díky jasně vázanému mandátu, přičemž na pořadu je asi 10 evropských železničních témat.

Ostuda, diletantství, a nebo dokonce záměr? Každopádně nezodpovědnost nově jmenované „akademické“ většiny DR ČD, která může mít dalekosáhlé následky a bude tématem jednání odborů s ministrem dopravy 20. 9. t. r.

Jindřich Berounský
Svaz odborářů služeb a dopravy

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

22:08 Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

Seznam mimořádně významných archiválií České republiky se rozšířil o pět nových archivních kulturníc…