V ČR se schyluje k nebezpečnému precedentu. Ústavní soud již zítra nepřímo rozhodne o tom, zda naši republiku zaplaví nelegální, “černý hazard”, nebo půjde o transparentní podnikatelské odvětví s dohledem příslušných státních orgánů, z něhož plynou finanční prostředky do rozpočtů státu, měst i obcí.
Konkrétně bude rozhodovat o tom, zda zruší některá přechodná ustanovení novely loterního zákona, která umožňuje provozovat některé druhy loterií a jiných podobných her (jako jsou například videoloterní terminály povolené Ministerstvem financí, které jsou v rozporu s vyhláškami obcí) až do konce roku 2014.
Varianta zrušení ochranného přechodného období je pro provozovatele centrálních loterních systémů absolutně nepřijatelná. Již tříletá ochranná lhůta, která vedla ke zkrácení oprávnění k provozu do 31. 12. 2014, byla velkým zásahem do původních oprávnění. Jednalo by se tak o další, velmi surový zásah do nabytých práv legálních provozovatelů, kteří respektují všechna regulatorní opatření státu včetně placení příslušných daní. Ochranná lhůta pro provoz loterií je běžná i v zahraničí. Například v Německu činí 5 let.
Vládní návrh předložený v roce 2010 umožňoval provozovat VLT bez omezení, a to až do doby vypršení platnosti jejich povolení. Ta byla původně vydávána až na období 10 let. Loterní firmy proto v dobré víře investovaly desítky miliard Kč do nejvyspělejších herních zařízení a datových center tak, aby byla umožněna maximální transparentnost a kontrola tohoto odvětví podnikání.
Pokud Ústavní soud městu Klatovy vyhoví, Česká republika bude ohrožena reálnou hrozbou sporů o náhrady škod ze strany provozovatelů a jejich zahraničních smluvních partnerů v řádu miliard Kč a provoz sázkových her se celý přesune na nikým neregulovaný internet a do ilegality.
Neposkytnutím původní lhůty, sloužící k postupnému omezování provozu podle schválených obecně závazných vyhlášek, navíc vzroste riziko korupce v obcích. Dalším doprovodným efektem pak bude skokové zvýšení nezaměstnanosti osob činných v herním průmyslu a souvisejících odvětvích, jdoucí do desítek tisíc zaměstnanců.
Především by však Ústavní soud svým rozhodnutím prakticky ponechal bez povšimnutí drancování ČR hazardní mafií.
SPELOS již dříve upozorňoval na to, že v případě plošného zákazu loterií ze strany obcí legální provozovatelé svou činnost ukončí a na jejich místa nastoupí nelegální provozovatelé. A tato situace již nastává – zvláště v místech s nulovou tolerancí provozu. Dokazují to nejrůznější internetové kiosky či občanská sdružení, která například pod záminkou nabídky volnočasových aktivit provozují načerno herní přístroje v místech zakázaných vyhláškami.
Nutno zmínit také další důležitá fakta. Provozovatelé loterií a jiných podobných her odvedli za rok 2012 do veřejných rozpočtů přibližně 7,6 miliard Kč, a to formou loterní daně, která byla zavedena novelou loterního zákona v lednu 2012. Z této částky získaly obce celkem 5,7 a stát 1,9 miliard korun! Řada obcí tyto prostředky využívá k podpoře sportu či neziskového sektoru, který je dlouhodobě podfinancován. Pokud tedy této, dle mého názoru řízené hysterii podlehnou také místní samosprávy, což se dá s ohledem na blížící se komunální volby očekávat, veřejné rozpočty o tyto prostředky přijdou.
Doufáme proto, že zvítězí zdravý rozum a Ústavní soud přechodné ustanovení nezruší. Podobná likvidace legálního podnikatelského odvětví by se totiž mohla v budoucnu týkat například výrobců alkoholu či tabáku, nebo provozovatelů hospod - prostě kohokoliv.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva