„V Moravskoslezském kraji aktuálně projektujeme rekonstrukce rozsáhlých nádražních budov. K finančně nejnáročnějším projektům patří bezesporu rekonstrukce té havířovské,“ uvádí náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola a současně doplňuje: „Zadali jsme zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci celého objektu, tedy nejen haly, ale i její levé administrativní části, kde počítáme s využitím těchto prostor pro cestující a dopravce.“ Město chce vnitřní prostory nádražní haly využít jako sportovně-společenské centrum, v němž budou umístěny například hřiště, squashové kurty, horolezecká stěna, kavárna, kulturní prostory, klubovny, šatny a sociální zařízení. Celkové investiční náklady se odhadují ve výši kolem 120 milionů korun, stavba bude probíhat až do konce příštího roku.
Další velmi diskutovanou výpravní budovou v tzv. bruselském stylu je nádraží v Ostravě-Vítkovicích. Pro potřeby současné železnice zcela předimenzovaná budova vyžaduje bezodkladnou opravu. SŽDC zadala zpracování studie, která s přihlédnutím nejen k zájmům správce, ale i cestujících, samosprávy a odborné veřejnosti navrhne a posoudí možnosti jejího dalšího využití. Dále také prověří aktuální stavebně technický stav objektu. Na základě výstupů i výsledků stavebně historického průzkumu památkářů, se letos rozběhne další stupeň projektové přípravy. Náklady na celkovou rekonstrukci se odhadují v řádech desítek milionů korun, konečná částka vzejde ze samotného projektu. Nutností je ovšem nalezení smysluplného využití jak větší části haly, tak i vedlejší pravé administrativní budovy. Samotná realizace se aktuálně předpokládá nejdříve v roce 2020.
Významnou proměnu čeká také nádraží v Opavě západ. „Půjde o komplexní rekonstrukci celé budovy. Zachována zůstane pošta, současně intenzivně jednáme s Policií ČR. Součástí projektu jsou tudíž i potřebné úpravy dnes nevyužívaných prostor nádraží pro účely policie,“ vysvětluje Tomáš Drmola. „Dispozičně se také změní prostory pro cestující, aby nabídly požadovaný standard a komfort. Celkové náklady se předpokládají přibližně 70 milionů korun,“ dodává. Přesunutí veřejných institucí z komerčních nájmů do státem vlastněných a nevyužívaných nádražních budov je jedním z cílů celé koncepce nakládání s majetkem ve správě SŽDC. V případě Bohumína se naváže na loňskou opravu části střechy a fasády za 17 milionů korun. Letos se za 45 milionů korun dokončí zbylá část střechy a fasády, kompletní rekonstrukcí projdou také rozvody a topení. Zároveň se vymění všechna okna a dveře.
Na ostravském hlavním nádraží se zpracovala studie na nové eskalátory, které přímo propojí přízemí a přístup k vlakům. Současně se doplní v prostorách nadchodu a 1. patra nový informační systém. Další významnou investicí v řádech milionů korun je instalace bezpečnostních technologií. Celkové náklady se budou pohybovat okolo 24 milionů korun.
„Mezi další nádraží, která projdou kompletní modernizací a u kterých předpokládáme zahájení realizace v letošním nebo příštím roce, patří výpravní budovy ve Frenštátu pod Radhoštěm, Jistebníku, Kravařích ve Slezsku, Valšově či Krnově. Dokončených oprav a viditelného zlepšení vzhledu nebo veřejných prostor se letos dočkají cestující v Dětmarovicích, Mostech u Jablunkova, Štítině či Návsí. Opravné práce pod pečlivým dozorem památkářů připravujeme ve Frýdku-Místku, Opavě východ a Bruntále, které jsou kulturními památkami,“ uzavírá náměstek Drmola.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva