SŽDC: Vlaky se vrací na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt

29.05.2020 22:31 | Zprávy

Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června, dnes si celou stavbu prohlédl premiér Andrej Babiš v doprovodu vicepremiéra a ministra dopravy Karla Havlíčka a generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. Památkově chráněný most slouží dopravě v hlavním městě již od roku 1850, nyní na něm budou probíhat poslední dokončovací práce.

SŽDC: Vlaky se vrací na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt
Foto: SŽDC
Popisek: SŽDC

„Díky tomu, že rekonstrukce viaduktu proběhla za maximálního využití původních materiálů i technologií, podařilo se zachovat jeho památkovou hodnotu. Současně ale trať prošla výraznou modernizací, a může se tak stát součástí rychlodráhy na Kladno s odbočkou na pražské letiště,“ řekl ministr Havlíček.

„Rekonstrukce historického mostu z poloviny 19. století se řadí mezi unikátní stavební projekty Správy železnic. Šlo o první takto velkou opravu v jeho 170 let dlouhé historii. V tomto případě se dá bez nadsázky říct, že nezůstal kámen na kameni. Výsledek ale stojí za to, což ocení nejen obyvatelé a návštěvníci Prahy, ale především cestující ve vlacích,“ sdělil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

„Jsem rád, že jsme se mohli podílet na takto výjimečném dopravním projektu. Rekonstrukce Negrelliho viaduktu byla pro naši společnost nejen velkou výzvou, ale i oceněním našich zkušeností. V této stavbě se skloubila rekonstrukce chráněné historické památky a funkčního inženýrského díla, které musí dále splňovat veškeré soudobé požadavky železničního provozu,“ uvedl předseda představenstva HOCHTIEF CZ Tomáš Koranda.

Výstavba empírového kamenného viaduktu o délce 1150 metrů, pojmenovaného později po svém tvůrci, začala na jaře 1846. Provoz vlaků byl na něm podle dobových pramenů zahájen 1. června 1850. Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě. Už v 70. letech 19. století byla jeho hlavní větev z Buben na dnešní Masarykovo nádraží doplněna o 351 metrů dlouhý spojovací viadukt umožňující přímé spojení Buben s Libní.

Rekonstrukční práce na viaduktu začaly v dubnu 2017. Zrekonstruovalo se celkem 100 cihlových, pískovcových či žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. U sedmi z nich vyšlo najevo, že jsou v horším stavu, než se původně předpokládalo. To se bohužel ukázalo až po snesení železničního svršku a kolejového lože. Právě tento fakt stál primárně za posunem termínu dokončení stavby a také zvýšení celkových investičních nákladů.

Modernizací prošel železniční spodek i svršek, což se kromě zvýšení traťové rychlosti ze 40 na 60 km/h projeví také na klidnější a plynulejší jízdě vlaků. Obyvatelé okolních domů ocení použití antivibračních rohoží či modernějších výhybek, které přispějí ke snížení hladiny hluku v nejbližším okolí viaduktu. Výměnou prošly rovněž novější mostní konstrukce z minulého století v ulicích Prvního pluku a Křižíkova.

Náhrada stávajícího zabezpečovacího a sdělovacího zařízení za moderní elektronické znamenala nejen zvýšení bezpečnosti, ale také propustnosti dvoukolejné tratě, na kterou se nyní vejde až 14 párů vlaků za hodinu. Elektrický provoz zajišťuje moderní trakční vedení. Most je navíc nedílnou součástí protipovodňové ochrany v Karlíně i v Holešovicích. V mostních pilířích na obou březích Vltavy je zabudovaná konstrukce, do které se v případě hrozícího nebezpečí osadí mobilní bariéry.  

Prvním pravidelným spojem s cestujícími po obnoveném viaduktu bude v pondělí 1. června osobní vlak 9840 Praha hl. n. – Kladno. Z hlavního nádraží odjíždí v 0.20 h, po úvrati ve stanici Praha-Libeň se vrátí do centra a projede přes karlínský spojovací viadukt na Negrelliho viadukt. První vlaky z Masarykova nádraží vyjedou ve 4.42 h ve směru na Kralupy nad Vltavou, resp. v 5.16 h ve směru na Kladno.

Celkové investiční náklady stavby s názvem Rekonstrukce Negrelliho viaduktu činí 1 964 234 419 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu je 1 281 686 309 Kč. Míra podpory EU je 77,26 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 36 646 713 EUR, tedy zhruba 990 230 831 Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Zhotovitelem stavby je Společnost Negrelliho viadukt, kterou tvoří HOCHTIEF CZ (správce společnosti), Strabag Rail a Avers. Termín dokončení je letos v listopadu.

Poznámka: 
Za tuto publikaci odpovídá pouze její autor. Evropská unie nenese odpovědnost za jakékoli využití informací v ní obsažených.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Martin Exner byl položen dotaz

Kdo přesně podle vás nebere válku na Ukrajině vážně?

A co máte na mysli tou podporou Ukrajiny všemi prostředky? Měli bysme tam nasadit i vlastní vojáky? Nebyl by ale tento krok začátek třetí světová? A máte dojem, že se Ukrajině pomáhá málo?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

22:28 Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

Národní park České Švýcarsko v reakci na požár z roku 2022 významně posílil požární prevenci. Realiz…