Česká republika zaujímá nelichotivé místo v počtu nehod na železničních přejezdech nikoliv z důvodu špatného zabezpečení přejezdů či neúčelného vynaložení finančních prostředků. Z dlouhodobých statistik jasně vyplývá, že drtivou většinu nehod zaviní řidiči, cyklisté či chodci, kteří nedodržují základní platná pravidla a zákony.
SŽDC má zpracované interní analýzy a přehledy týkající se přejezdů. Dokument nazvaný Analýza zvýšení bezpečnosti úrovňových přejezdů na tranzitních železničních koridorech řeší v rámci zvýšení bezpečnosti celkem 100 železničních přejezdů na koridorech, u kterých se posuzovala možnost jejich případného zrušení, omezení silničního provozu či přestavby na mimoúrovňové křížení. Na základě výsledků studie se zahájila příprava 24 prioritních staveb pro zvýšení úrovně bezpečnosti na železničních přejezdech, u osmi se už připravuje záměr projektu stavby a dokumentace k územnímu řízení. Další dva vytipované přejezdy SŽDC zařadila do investičního plánu.
Rozpracovaná mimoúrovňová křížení, předpoklad realizace po roce 2020:
- Náhrada přejezdů P8166 Halenkovice, P8167 Napajedla a P8168 Žlutava na trati Břeclav – Přerov
- Náhrada přejezdu P8155 Rohatec na trati Břeclav – Přerov
- Náhrada přejezdu P6501 Studénka na trati Přerov – Bohumín
- Náhrada přejezdu P4897 Uhersko na trati Česká Třebová – Praha
- Náhrada přejezdu P6508 Polanka nad Odrou na trati Přerov – Bohumín
- Náhrada přejezdu P6532 Olomouc-Holice na trati Přerov – Olomouc
SŽDC dále zpracovala seznam všech železničních přejezdů křížících silnice I. třídy vybavených zabezpečovacím zařízením bez závor. Seznam obsahuje přibližně 60 přejezdů, cílem je doplnit všechny závorami. Aktuálně je v řešení 36 přejezdů na silnicích I. třídy, kde bude 35 úrovňových křížení doplněno závorami, v jednom případě bude nahrazeno nadjezdem.
Stavby realizované v letošním roce:
- Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P8330 v km 129,017 na trati Frýdek Místek – Český Těšín
- Doplnění závor na přejezdech P6847 v km 6,64; P6858 v km 17,059; P6865 v km 21,323 a P6913 v km 39,521 na trati Svitavy – Žďárec u Skutče
- Doplnění závor na přejezdech P6890 v km 28,109 a P6896 v km 30,380 na trati Svitavy – Žďárec u Skutče
Realizace v roce 2019:
- Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P4344 v km 10,587 na trati Lipová Lázně – Bernartice u Javorníka
- Doplnění závor na přejezdech P 7544 v km 42,175, P7549 v km 47,174 a P7559 v km 58,183 na trati Opava východ – Krnov
- Doplnění závor na přejezdu P7039 v km 56,843 na trati Žďár nad Sázavou – Tišnov
- Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P6067 v km 2,396 na trati Olbramovice – Sedlčany
- Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P3459 v km 4,89 na trati Rybniště – Zittau
- Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P1679 v km 22,694 na trati Plzeň – Mladotice
- Doplnění závor na přejezdech P1348 v km 23,017, P1360 v km 28,552 a P1367 v km 33,149 na trati Březnice – Strakonice
- Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdech P4332 v km 2,680 a P4342 v km 9,351 na trati Lipová Lázně – Bernartice u Javorníka
- Doplnění závor na přejezdu P7810 v km 2,848 trati Opava východ – Hradec nad Moravicí
- Doplnění závor na přejezdu P6708 v km 10,086 na trati Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou
- Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P3148 v km 8,016 na trati Hradec Králové – Turnov
- Doplnění závor na přejezdu P2885 v km 3,110 na trati Frýdlant v Č. – Jindřichovice pod Smrkem
- Doplnění závor na přejezdu P3191 v km 27,144 na trati Bakov nad Jizerou – Kopidlno
- Doplnění závor na přejezdu P687 v km 6,240 na trati Domažlice – Planá u M. Lázní
- Doplnění závor na přejezdu P6173 v km 34,455 na trati Veselí nad Lužnicí – Jihlava
- Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P6382 v km 47,208 na trati Horní Cerekev – Tábor
- Doplnění závor na přejezdech P954 v km 7,099, P1002 v km 35,375 a P1034 v km 62,771 na trati Strakonice – Volary
Realizace v roce 2020
- Výstavba PZS na přejezdu P1290 v km 17,458 na trati Blatná – Nepomuk
- Doplnění závor a rekonstrukce PZS na přejezdu P3168 v km 19,091 na trati Libuň – Turnov
Pozitivní je také skutečnost, že počet přejezdů zabezpečených pouze výstražnými kříži dlouhodobě klesá, a naopak nejrychleji posilují přejezdy se zabezpečovacím zařízením doplněným o závory. Jen v loňském roce přibyly závory na šedesáti přejezdech.
Projektová příprava, získaní stavebního povolení a výběr zhotovitele může zabrat i několik let. V určitých případech je potřebná změna územního plánu, u některých staveb se musí zpracovat i samostatná studie vlivu na životní prostředí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva