Systém ETCS umožňuje spolehlivě a kontinuálně kontrolovat jízdu vlaků. Použitá technologie dohlíží na to, zda se vlak pohybuje v přesně vymezeném úseku tratě. Pokud například strojvedoucí nerespektuje návěst Stůj, chybu zjistí a vlak může bezpečně zastavit. K implementaci systému ETCS se Česká republika zavázala Evropské unii. Části národních koridorů, které jsou součástí hlavní sítě transevropské dopravní sítě TEN-T, musí být takto zabezpečeny do roku 2030, u dalších tratí zařazených do této sítě platí termín do roku 2050.
„SŽDC půjde cestu implementace ETCS a připraví jasný scénář zavádění tohoto systému na české železnici. ETCS znamená zcela zásadní přínos v oblasti bezpečnosti železničního provozu, neboť představuje moderního nástupce národního liniového vlakového zabezpečovače LS. Ten sice ve své době přinesl razantní zvýšení bezpečnosti, nicméně dnes je již překonán,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Systém ETCS je mezinárodním vlakovým zabezpečovačem, které splňuje nejen evropské právní předpisy a technické specifikace pro interoperabilitu, ale je také u SŽDC aplikován tak, aby splnil požadavky národních předpisů z hlediska vybavení infrastruktury potřebným zabezpečovacím zařízením. V návaznosti na právní předpisy České republiky platí u investičních akcí spolufinancovaných z fondů EU podmínka, že v případě modernizace tratě pro rychlost vyšší než 100 km/h vždy vzniká povinnost jejího zabezpečení systémem ETCS. Na tratích SŽDC se aktuálně instaluje jeho úroveň 2 (Level 2), která vyžaduje použití datových přenosů v síti GSM-R, což je obdoba mobilní sítě GSM s funkcemi a úpravami pro železnici.
ETCS nekontroluje pouze pohyb a polohu vlaku ve vztahu k návěstidlům s návěstí Stůj, ale dohlíží i na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla. Před zahájením provozního nebo nouzového brzdění ale nejdříve varuje strojvedoucího, aby měl možnost změnou způsobu řízení vozidla sám snížit rychlost, případně zastavit, a tím zásah systému odvrátit.
V rámci systému ETCS úrovně 2 probíhá komunikace mezi traťovou částí zabezpečovacího systému (rádioblokovou centrálou) a palubními (mobilními) částmi ve vlacích. „V praxi to znamená, že rádiobloková centrála má k dispozici informace od konvenčních zabezpečovacích zařízení z celé tratě, vlaky poskytují informace o své poloze a na základě těchto informací se vlakům vydává oprávnění k jízdě. Informace o poloze vlaků se v systému ETCS zjišťuje jak z konvenčních systémů pro detekci vlaků, tak formou dráhy ujeté od eurobalíz, což jsou další traťové prvky systému ETCS umístěné v koleji,“ uvádí Jiří Svoboda.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva