Systém ETCS umožňuje spolehlivě a kontinuálně kontrolovat jízdu vlaků. Použitá technologie dohlíží na to, zda se vlak pohybuje v přesně vymezeném úseku tratě. Pokud například strojvedoucí nerespektuje návěst Stůj, chybu zjistí a vlak může bezpečně zastavit. K implementaci systému ETCS se Česká republika zavázala Evropské unii. Části národních koridorů, které jsou součástí hlavní sítě transevropské dopravní sítě TEN-T, musí být takto zabezpečeny do roku 2030, u dalších tratí zařazených do této sítě platí termín do roku 2050.
„SŽDC půjde cestu implementace ETCS a připraví jasný scénář zavádění tohoto systému na české železnici. ETCS znamená zcela zásadní přínos v oblasti bezpečnosti železničního provozu, neboť představuje moderního nástupce národního liniového vlakového zabezpečovače LS. Ten sice ve své době přinesl razantní zvýšení bezpečnosti, nicméně dnes je již překonán,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Systém ETCS je mezinárodním vlakovým zabezpečovačem, které splňuje nejen evropské právní předpisy a technické specifikace pro interoperabilitu, ale je také u SŽDC aplikován tak, aby splnil požadavky národních předpisů z hlediska vybavení infrastruktury potřebným zabezpečovacím zařízením. V návaznosti na právní předpisy České republiky platí u investičních akcí spolufinancovaných z fondů EU podmínka, že v případě modernizace tratě pro rychlost vyšší než 100 km/h vždy vzniká povinnost jejího zabezpečení systémem ETCS. Na tratích SŽDC se aktuálně instaluje jeho úroveň 2 (Level 2), která vyžaduje použití datových přenosů v síti GSM-R, což je obdoba mobilní sítě GSM s funkcemi a úpravami pro železnici.
ETCS nekontroluje pouze pohyb a polohu vlaku ve vztahu k návěstidlům s návěstí Stůj, ale dohlíží i na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla. Před zahájením provozního nebo nouzového brzdění ale nejdříve varuje strojvedoucího, aby měl možnost změnou způsobu řízení vozidla sám snížit rychlost, případně zastavit, a tím zásah systému odvrátit.
V rámci systému ETCS úrovně 2 probíhá komunikace mezi traťovou částí zabezpečovacího systému (rádioblokovou centrálou) a palubními (mobilními) částmi ve vlacích. „V praxi to znamená, že rádiobloková centrála má k dispozici informace od konvenčních zabezpečovacích zařízení z celé tratě, vlaky poskytují informace o své poloze a na základě těchto informací se vlakům vydává oprávnění k jízdě. Informace o poloze vlaků se v systému ETCS zjišťuje jak z konvenčních systémů pro detekci vlaků, tak formou dráhy ujeté od eurobalíz, což jsou další traťové prvky systému ETCS umístěné v koleji,“ uvádí Jiří Svoboda.
Nutnost zavedení jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení si vyžádala především skutečnost, že v současné době existuje v členských státech Evropské unie celá řada typů vlakových zabezpečovacích zařízení. Ta vykazují kromě zcela zásadní rozdílnosti v konstrukci a technickém řešení také odlišnou úroveň zajištění bezpečnosti železničního provozu. Jejich hlavní nevýhodou ale je, že vlaky v mezinárodní přepravě musí být vybaveny různými typy zařízení, která komunikují s vlakovými zabezpečovači státu, na jehož území se právě nachází. Jeden společný systém tento nevyhovující stav odstraní.
První úsek je připraven pro komerční provoz
Jako první na síti SŽDC byl systém ETCS dokončen v části prvního tranzitního koridoru Kolín – Česká Třebová – Brno – Břeclav – státní hranice Rakousko/Slovensko. Na konci minulého roku byl uveden do 3. etapy ověřovacího provozu, která umožňuje komerční provoz, tedy jízdu plně pod dohledem systému ETCS. Nyní záleží jen na jednotlivých dopravcích, kdy přistoupí k provedení testů kompatibility palubních jednotek tohoto zabezpečovače, po jejichž úspěšném absolvování a splnění dalších legislativních náležitostí mohou využívat systém ETCS v úseku Kolín – Břeclav jako plnohodnotné vlakové zabezpečovací zařízení.
Na konci loňského roku byl také schválen příslušný předpis SŽDC potřebný pro zajištění provozu vlaků pod dohledem ETCS. Aktuálně probíhá školení zaměstnanců z výše uvedeného předpisu a z obsluhy a údržby traťové části ETCS. Pro zahájení zcela běžného provozu vlaků pod dohledem tohoto systému bude nutno realizovat kroky i na straně dopravců, například zajistit potřebné proškolení strojvedoucích.
Jednou z podmínek pro běžný provoz vlaků pod dohledem ETCS je prokázání korektní součinnosti jeho traťové a palubní části. K tomu slouží testy kompatibility. „Tyto zkoušky dosud neproběhly pro žádné vozidlo, žádný dopravce ani jiný subjekt o jejich provedení dosud nepožádal. Bez prokázání korektní součinnosti by mohlo docházet k různým provozním omezením, například k nepožadovanému zastavování vlaků pod dohledem ETCS. Přitom na základě výsledků testů kompatibility by mohly být příčiny zjištěny a odstraněny,“ konstatuje generální ředitel Jiří Svoboda.
Instalace traťové části ETCS v současnosti probíhá v úseku Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav, ukončení stavby předpokládáme koncem letošního roku, odhadované náklady dosahují 684 milionů korun.
V tabulce jsou uvedeny další úseky vybavované systémem ETCS s předpokládanou cenou i zahájením a ukončením realizace.
Zavádění ETCS na dalších úsecích
Název stavby |
Cena bez DPH (v mil. Kč) |
Zahájení realizace |
Konec realizace |
ETCS Kralupy nad Vltavou – Praha - Kolín |
296,5 |
08/2018 |
04/2023 |
ETCS Přerov – Česká Třebová |
300 |
06/2018 |
06/2020 |
ETCS Praha Uhříněves – Votice |
183 |
08/2018 |
08/2020 |
ETCS Plzeň (mimo) - Cheb |
1 013 |
10/2018 |
05/2021 |
Pozn.: Ve stavbě Plzeň – Cheb je kromě ETCS zahrnuta rovněž výstavba staničního zabezpečovacího zařízení ve stanici Cheb pro možnost zapojení ETCS a nové traťové zabezpečovací zařízení v úseku Cheb – Františkovy Lázně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva