Sdružení dopravních podniků: Barvocit – nenápadný, ale významný problém dopravních podniků

30.11.2018 16:42 | Zprávy

Dopravní podniky, které provozují kromě autobusů i trolejbusovou či tramvajovou trakci, se dlouhodobě potýkají s problémem rozdílného posouzení zdravotní způsobilosti řidičů.

Sdružení dopravních podniků: Barvocit – nenápadný, ale významný problém dopravních podniků
Foto: Škoda Transportation
Popisek: Trolejbus Škoda 31 Tr , ilustrační foto

I přesto, že se všichni tito řidiči pohybují při výkonu práce ve stejném provozu, na řidiče „drážních vozidel“, tedy trolejbusů a tramvají, jsou kladeny přísnější požadavky při posuzování zdravotní způsobilosti. Největší potíže jsou právě s barvocitem, kdy je podle vyhlášky Ministerstva dopravy jakákoli porucha barvocitu pro řidiče drážního vozidla nepřípustná, na rozdíl od řidiče autobusu.  

Tento stav vyvolává problémy v personální oblasti, zejména při obsazování volných pozic na místo řidičů trolejbusů, ale třeba i při souběžných úvazcích pracovníků na více trakcích. Podle Sdružení dopravních podniků České republiky (SDP ČR) není nezbytně nutné posuzovat zdravotní stav a způsobilost řidiče trolejbusu/tramvaje přísnějším způsobem, než u řidiče autobusu.

„Pokud je u řidiče autobusu rozhodující, zda rozeznává signální barvy, pak je toto zcela jistě dostačující i pro posouzení zdravotní způsobilosti řidiče trolejbusu/tramvaje, u které jsou však nyní nastavena přísnější pravidla a tento řidič nesmí mít poruchu barvocitu,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda SDP ČR a dodává: „Řidiči trolejbusů se vesměs pohybují po stejných tratích jako řidiči autobusu, čili jsou nasazeni do stejného provozu.“

Dopravní podniky nyní prostřednictvím SDP ČR jednají o možné změně prováděcí vyhlášky se zástupci Ministerstva dopravy a věří, že se podaří sjednotit podmínky pro získávání zdravotní způsobilosti pro řidiče městské veřejné dopravy tak, aby rozsah vstupních preventivních lékařských prohlídek a pravidelných a mimořádných preventivních lékařských prohlídek řidičů trolejbusů i tramvají byl pro posouzení způsobilosti stejný jako stávající rozsah těchto prohlídek u řidičů autobusů. „Zástupci Ministerstva dopravy jsou změně podmínek nakloněni, v tuto chvíli ale ještě čekáme na vyjádření Ministerstva zdravotnictví,“ popisuje stav jednání Michal Kraus.

Antonín Macháček, výkonný ředitel SDP ČR říká: „Snahou SDP ČR, kterou podporuje také Odborový svaz pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy, je zmírnit stávající požadavky v oblasti posuzování zraku, sluchu a barvocitu na řidiče trolejbusů a tramvají.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

JUDr. Pavel Staněk, MBA byl položen dotaz

Nepřijde vám ten váš návrh na výpověď bez důvodu úplně asociální?

Neměli byste spíš navrhovat věci, které by lidem pomohli a co se týká práce třeba řešit rostoucí nezaměstnanost nebo mzdy, které jsou u nás v porovnání s dalšími státy dost podprůměrné? Já mám čím dál víc dojem, že vy tu nejste vůbec od toho, abyste lidem pomáhali, spíš naopak. Nebo máte dojem, že s...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj vychází vstříc poptávce. Na třech středních školách otevře nové lycejní obory

22:31 Královéhradecký kraj vychází vstříc poptávce. Na třech středních školách otevře nové lycejní obory

Královéhradecký kraj v příštím školním roce otevře tři třídy nových lycejních oborů na středních ško…