Správa železnic: O dalším osudu výpravní budovy v Převýšově bude jednat pracovní skupina

21.05.2021 20:11 | Zprávy

Správa železnic představila na středečním jednání se zástupci obce Převýšov aktuální stav přípravy záměru modernizace zdejší tratě a možnosti zachování výpravní budovy v obci, pro kterou se v minulosti vyjádřila část veřejnosti.

Správa železnic: O dalším osudu výpravní budovy v Převýšově bude jednat pracovní skupina
Foto: Správa železnic
Popisek: Správa železnic

Z jednání vyplynulo, že tyto možnosti blíže prozkoumá pracovní skupina složená ze zástupců zainteresovaných stran. Konečný výsledek jednání by měl být znám do konce letošního července.
Převýšov se nachází na trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň, která bude v příštích letech procházet modernizací a zdvoukolejněním. Modernizace uleví přetíženému 1. tranzitnímu koridoru v úseku Kolín – Pardubice a zároveň umožní zavedení expresů z Prahy do Hradce Králové. Díky maximální traťové rychlosti 160 km/h se zkrátí jízdní doba mezi oběma centry pod jednu hodinu.

V rámci modernizace úseku odbočka Kanín – Chlumec nad Cidlinou (včetně) posuzovala Správa železnic v okolí Převýšova celkem sedm možných vedení trasy. „Krajina kolem obce je bohatá na chráněné přírodní celky, což výrazně omezuje naše možnosti vedení trasy. Naší prioritou bylo vyhnout se chráněným územím a současně zachovat maximální možnou traťovou rychlost. Důležitým hlediskem bylo také snížení podélného sklonu tratě, který umožní nákladním vlakům průjezd tratí v okolí Převýšova bez nutnosti postrkové lokomotivy,“ vysvětluje Michal Froněk, vedoucí oddělení přípravy staveb ze Správy železnic, který má úsek na starosti. Trasa, která je z komplexního pohledu nejvhodnější, vede přes místní výpravní budovu, pro kterou Správa železnic nebude mít v budoucnu využití a kterou plánuje opustit.

Správa železnic prověří návrhy obce a veřejnosti

Obec Převýšov a její obyvatelé požádali Správu železnic o přezkoumání vybrané varianty a prověření možností zachování stávající budovy. Ty Správa železnic prezentovala na jednání se zástupci obce, které proběhlo ve středu 19. května. „V rámci modernizace úseku odbočka Kanín – Chlumec nad Cidlinou proběhly už desítky jednání s obcemi. Setkání v Převýšově, na kterém bychom vysvětlili celý proces výběru nové trasy, jsme plánovali dlouhodobě, ale epidemická situace dovolila jeho konání až nyní. Na druhé straně nám to umožnilo před jednáním prověřit možnosti zachování výpravní budovy,“ říká hlavní inženýr stavby Jan Beneš. Zároveň oceňuje konstruktivní atmosféru, která na středečním jednání panovala a která je příslibem pro nalezení budoucího kompromisu.

Zástupci Správy železnic na jednání představili možnost úpravy stávající preferované varianty tak, aby výpravní budovu obešla. Zároveň připomněli, že úprava trati by znamenala propad maximální rychlostí osobních vlaků kolem Převýšova ze 140 km/h přibližně na 105 km/h, což by vedlo k jejich zdržení přibližně o půl minuty a zvýšilo energetickou náročnost železniční dopravy v tomto úseku o 75 MWh ročně. Upozornili také na to, že ani v případě zachování výpravní budovy pro ni nebude mít využití. Výpravní budova totiž není vhodná k umístění nových technologií souvisejících s modernizací trati a její provoz je dlouhodobě ztrátový.

Protože obec projevila zájem o převzetí objektu, vznikne po vzájemné dohodě pracovní skupina složená ze zástupců obce, veřejnosti, Správy železnic a projektanta, jejímž úkolem bude rozpracovat další možnosti vedení trati v okolí Převýšova a posoudit jejich dopady na obec a její obyvatele, stejně jako dopady na cestující. Cílem ustavení pracovní skupiny je nalezení oboustranně přijatelného kompromisu, který umožní pokračovat v přípravách modernizace. Jasno by mělo být do konce července letošního roku.

Jedním z důležitých cílů pracovní skupiny je také pomoc čtyřem rodinám, které v současnosti ve výpravní budově bydlí. „Osud nájemníků nás přirozeně zajímá a chceme mít jistotu, že jsme pro ně udělali výrazně více, než vyplývá z našeho smluvního závazku. Proto v rámci možností Správy železnic hledáme způsob, jak rodinám pomoci s řešením jejich bydlení. Přestože nájemní smlouvy jsou uzavřeny na dobu jednoho roku, chceme, aby nájemníci měli jistotu, že se o jejich situaci zajímáme,“ dodal Jan Beneš.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nařízení vlády stanovuje lokality, kde je k výstavbě malých obnovitelných zdrojů energie nutné stavební povolení a souhlas Ministerstva obrany

16:08 Nařízení vlády stanovuje lokality, kde je k výstavbě malých obnovitelných zdrojů energie nutné stavební povolení a souhlas Ministerstva obrany

Vláda schválila nařízení, kterým stanovila vymezená území Ministerstva obrany, ve kterých stavby pro…