Správa železnic: První česká železniční „dálnice“ roste mezi Vinohradskými tunely a Hostivaří

25.08.2020 16:09 | Zprávy

Správa železnic ve spolupráci se stavebními společnostmi Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ představila médiím aktuální podobu tzv. hostivařského koridoru. Stavbaři mají za sebou zhruba dvě třetiny realizace projektu a mohli tak ukázat větší částí zprovozněných kolejí i hrubé stavby nových zastávek.

Správa železnic: První česká železniční „dálnice“ roste mezi Vinohradskými tunely a Hostivaří
Foto: Správa železnic
Popisek: Správa železnic

Modernizace trati mezi vinohradskými tunely a Hostivaří je považována za železniční stavbu desetiletí, protože promění dvoukolejnou trať na první čtyřkolejnou železnici v Česku. Zároveň je pro hlavní město výrazným městotvorným prvkem, neboť uvolní velké plochy pro další rozvoj širšího centra Prahy. V rámci kontrolního dne konaného téměř přesně dva roky po slavnostním poklepání na kolejnici navštívili novináři i se zástupci všech zúčastněných společností úsek přiléhající k Jižní spojce a nově budovanou zastávku Praha-Zahradní Město.

„Mezi hlavním nádražím a Hostivaří se rodí skutečně taková železniční dálnice s mimořádnou kapacitou pro příměstskou, dálkovou i nákladní dopravu. Cestující a obyvatelé Prahy však ocení spíše významné zvýšení komfortu přepravy, vznik několika nových dopravních terminálů s mnoha přestupními vazbami a také několikanásobné překonání územní bariéry, kterou až dosud tato trať reprezentovala. Zjednodušeně řečeno, díky různým podchodům a nadchodům se třeba Vršovice stanou mnohem prostupnější oblastí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Hostivařský koridor přinese Pražanům dvě nové zastávky. Zatímco zastávka Praha-Zahradní Město propojí vlakovou dopravu s tramvajovou a autobusovou a bude zahrnovat i terminál s čekárnou a odbavovacími prostory, zastávku Praha-Eden ocení zejména fanoušci fotbalové Slavie, protože se nachází v bezprostřední blízkosti stadionu. Cestujícím však také nabídne přímý přestup na hlavní autobusovou trasu z Jižního Města na Vinohrady.

„Jde o momentálně největší aktuální dopravní stavbu v Praze, proto mě velmi těší, že navzdory náročným podmínkám se našemu týmu daří plnit harmonogram. Velkou výzvou je pro nás nejen pandemie a její dopady, ale také skutečnost, že tak rozsáhlý projekt budujeme prakticky bez přerušení provozu. S nadsázkou říkám, že rušíme staré koleje hned poté, co po nich projede vlak, a zakládáme nové těsně před tím, než projede další,“ řekl generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran.

Stavba zahrnuje také modernizaci železniční stanice Praha-Vršovice. Nádraží se promění v bezbariérový dopravní uzel s novým podchodem, který bude prodloužen až do Nuslí. Projekt dále uleví obyvatelům Strašnic, protože počítá se zrušením stávající dvoukolejné trati vedoucí právě hustou zástavbou v této lokalitě.

„Stavba vyniká také množstvím dodatečných změn, které však velmi prospějí konečnému výsledku. V této souvislosti bych jmenoval například doplnění čtvrtého ostrovního nástupiště ve stanici Praha-Vršovice a přístupové lávky,“ doplnil jednatel společnosti Swietelsky Rail CZ Pavel Pechač.

Projekt s názvem Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 5 361 916 009 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, výše dotace činí 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Článek byl převzat z Profilu Ing. Antonín Seďa

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Michal Zuna byl položen dotaz

Jaká je podle vás pravděpodobnost, že na nás Rusko zaútočí?

Tvrdíte, že je třeba si ho držet co nejdál od těla, to nerozporuji, na druhou stranu, myslíte, že má Ukrajina šanci ho vojensky porazit i se vší pomocí od jiných států, včetně nás? Protože zatím to tak nevypadá a je mi tak Ukrajiny i líto. Myslím, že vyhasí strašně moc životů a ,,zbytečně", že tato ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Podnikatelská sféra potřebuje flexibilní pracovní trh co nejdřív

16:08 Hospodářská komora: Podnikatelská sféra potřebuje flexibilní pracovní trh co nejdřív

Hospodářská komora České republiky považuje za potřebné, aby tzv. flexibilní novela zákoníku práce, …