Správu IT systémů pro ministerstvo dopravy zajistí CENDIS

11.05.2016 10:13 | Zprávy

CENDIS s.p. uzavírá rámcovou smlouvu s ministerstvem dopravy. Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy se bude podílet například na projektu budování Národního kontaktního místa pro přeshraniční výměnu dat v souvislosti se spáchanými přestupky, dále bude spolu s ministerstvem pracovat na kybernetické bezpečnosti důležitých informačních systémů a ochraně dat obyvatel.

Správu IT systémů pro ministerstvo dopravy zajistí CENDIS
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo dopravy

CENDIS s.p. má na starosti projekty, které mají pro Ministerstvo dopravy klíčový význam, ale nemůže je primárně zabezpečit z vlastních zdrojů. Zároveň je důležité zachovat odborné know-how na ministerstvu dopravy, ovšem přes státní podnik zřízený rezortem k tomuto účelu.

Finanční rámec smlouvy mezi CENDISem s.p. a Ministerstvem dopravy je stanoven na 37,5 milionu korun ročně. Expertní a poradenské služby podniku by měly být využívány po dobu čtyř let.

Přeshraniční výměna dat

CENDIS s.p. bude spolupracovat s ministerstvem na projektu budování Národního kontaktního místa pro přeshraniční výměnu dat o spáchaných přestupcích, řidičích, vozidlech a podnikatelích v silniční dopravě, tedy na významném mezinárodním projektu z hlediska bezpečnostních dopadů na obyvatele.

České i zahraniční úřady budou moci při kontrole nebo registraci on-line prověřovat identitu majitele řidičského průkazu, původ, typ, provozovatele kontrolovaného vozidla nebo informace o dopravcích, kteří působí na území Evropské unie. Pro řešení složitějších případů a vypořádávání případných nesrovnalostí vznikne také speciální pracoviště, které bude mít navíc za úkol komunikaci s úřady z partnerských unijních zemí. Národní kontaktní místo využijí i další české úřady a instituce, například ministerstvo vnitra, hasiči nebo policie.

Kybernetická bezpečnost

Mezi další úkoly CENDISu patří i spolupráce na budování kybernetické bezpečnosti dopravně informačních systémů, mimo jiné i registru vozidel nebo řidičů. Od ledna loňského roku platí pro správce důležitých informačních systémů nová pravidla, která nařizují povinnost organizačně a technicky zabezpečit data občanů a firem před únikem a vlastní systémy před kolapsem a nefunkčností.

Pro Ministerstvo dopravy to znamená například jasně určit a smluvně zabezpečit povinnosti dodavatelů těchto systémů, sledovat možná ohrožení a útoky, a organizačně a technicky zajistit postup, co dělat, když k útoku dojde a data nebo provoz systému může být ohrožen. Z technického hlediska se jedná například o šifrování přenosů dat, prvotřídní antivirovou ochranu, sledování provozu a útoků na aplikace, zabezpečení mobilních zařízení nebo zlepšení fyzické bezpečnosti infrastruktury, na kterou jsou systémy napojeny.

Organizačně proto ministerstvo musí stanovit dílčí odpovědnosti, zajistit postupy a krizové plány, které omezí rizika úniku dat a kolaps systémů. V případě, že by k útoku skutečně došlo, musí dojít v co nejkratší době k obnovení provozu a k minimalizaci škod. Na tento projekt jsou vyčleněni celkem čtyři zaměstnanci podniku, předpokládané náklady společnosti CENDIS s.p. pro letošní rok jsou 5,9 milionu korun včetně technických opatření.

Moderní vlaky

Jedním z projektů CENDISu s.p. je i příprava studie proveditelnosti nákupu železničních vozidel Ministerstvem dopravy, a tedy i odborná konzultační pomoc při modernizaci vozového parku na českých kolejích. Plán by měl určovat, jakým způsobem využít evropské fondy na nákup vozidel a jak s nimi dále nakládat tak, aby všichni cestující měli zajištěn moderní standard vozidel a žádný dopravce nebyl znevýhodněn, protože například vozidla nevlastní a nestihne je pro ministerstvem nebo kraji vypisované soutěže pořídit.

CENDIS dále připravuje nové webové stránky ministerstva dopravy a BESIPu, přebírá provoz informačního systému pro administraci a řízení činností souvisejících s přepravou nebezpečných nákladů a vede projektové týmy například pro některé další systémy dopravně správních agend. Na těchto činnostech se podílí tři zaměstnanci podniku a náklady jsou včetně souvisejících softwarů předpokládány na 5,5 milionu korun.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

Poděkováni ODS

Začal jsem manuálně pracovat v létě roku 1967, kdy mi bylo 15.let. Dnes v roce 2024, listopad musím pracovat stále. Jsem docentem na vysoké škole.Pracuji tedy 57 let. Bohužel musím! Myslíte že je to správné? Důvod je udržení alespoň průměrné životní úrovně. Děkuji za vysvětlení.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

22:03 Český rozhlas: Nejposlouchanější stanice Radiožurnál dál posiluje pozice na trhu

Aktuální výsledky národního výzkumu poslechovosti rádií v České republice Radioprojekt za 2. a 3. kv…