Svaz měst a obcí: Souboj o kontrolu měst a obcí se vrací do dalšího kola

08.03.2018 14:24 | Zprávy

Novela zákona, která by rozšířila pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) se po odmítnutí horní komorou Parlamentu ČR v minulém volebním období opět vrací do legislativního procesu.

Svaz měst a obcí: Souboj o kontrolu měst a obcí se vrací do dalšího kola
Foto: red
Popisek: Svaz měst a obcí ČR

Jedná se o stejnou novelu zákona, podle které by Nejvyšší kontrolní úřad mohl vykonávat kontrolu jak u organizačních složek státu, tak u územních samosprávných celků a jimi zřizovaných a zakládaných právnických osob, což by ovšem v praxi znamenalo duplicitu kontrol a další administrativní zátěž. Svaz měst a obcí ČR, který dlouhodobě volá po uspořádání systému kontrol proti návrhu podal své připomínky.

Podle Svazu nejde o odmítání kontrol jako takových, naopak kontroly mohou působit v jistém ohledu preventivně a územně samosprávné celky se jim nebrání. Musí se však jednat o efektivní a smysluplný přístup. „Města a obce se již v této chvíli potýkají s nadměrnou administrativní zátěží a neustálým reportováním mnohdy shodných či podobných informací. Svaz dlouhodobě apeluje na snížení administrativy a zjednodušení systému kontrol a hlášení, proto návrh nemůžeme podpořit,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodává: „V minulosti jsme uvítali postoj Senátu, který dal jasně najevo, že rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu musí předcházet odstranění duplicit či dokonce multiplicit kontrol. Nejsme jediní, koho by se změna zákona o Nejvyšším kontrolním úřadě dotkla, ve výčtu subjektů figurují veřejné vysoké školy, dobrovolné svazky obcí, veřejné výzkumné instituce a další. Ti všichni budou duplicitou kontrol zatíženi.“

Podle Svazu měst a obcí ČR, který se dlouhodobě otázkou rozšíření pravomocí NKÚ zabývá, by Nejvyšší kontrolní úřad neměl u měst a obcí kontrolovat účelnost a hospodárnost využití prostředků a majetku, ale pouze zákonnost jejich využití. Stejného přístupu by se mělo dostat i právnickým osobám, v nichž má územní samosprávný celek majetkovou účast. Tyto právnické osoby totiž pomáhají naplňovat samosprávnou činnost obcí. Navíc Evropská charta místních samospráv, kterou se Česká republika musí řídit v této věci dovoluje pouze kontrolu zákonnosti využití prostředků a majetku.

„Fakt, že navrhovaná právní úprava se bez větších změn vrací zpět do zákonodárného procesu znamená, že nebyly vyslyšeny argumenty Svazu a dalších připomínkových míst, ani doporučení Senátu a Poslanecké sněmovny o uspořádání systému kontrol dřív, než dojde k jejich rozšíření,“ popisuje situaci ředitel Svazu měst a obcí ČR a starosta obce Velký Osek Pavel Drahovzal a dodává: „Ve své podstatě jsme ve stejné situaci, nepoučeni a začínáme opět od nuly, což odporuje všemu, co by NKÚ chtěl v budoucnu kontrolovat – hospodárnost a účelnost.“

V minulém připomínkovém řízení Svaz také namítal vznik nerovného postavení měst, neekonomičnost rozšíření pravomoci úřadu a tzv. vyprázdnění Ústavy, které změna zákona o NKÚ v podobě, v jaké byla předložena, bude mít. Svaz se rozhodně nebrání kontrole veřejných prostředků. Požaduje však novelu zákonů upravujících kontrolu měst a obcí, která by odstranila multiplicitu kontrol a vytvořila jasný systém. Rovněž by měla provázat kontrolní postupy a celý proces sjednotit.

O Svazu měst a obcí České republiky

Svaz měst a obcí České republiky je celostátní, dobrovolnou, nepolitickou a nevládní organizací. Členy Svazu jsou obce a města. Svaz měst a obcí ČR je partnerem pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci. Podílí se na přípravě a tvorbě návrhů legislativních i nelegislativních opatření v oblastech týkajících se kompetencí obcí a to jak na národní, tak evropské úrovni. Činnost Svazu je založena především na aktivitě starostů, primátorů a členů zastupitelstev obcí a měst, kteří se nad rámec svých povinností věnují i obecným problémům samosprávy. Svaz sdružuje více než 2 700 měst a obcí a svými členy tak čítá více než 8 milionů obyvatel České republiky. Více na www.smocr.cz a na facebooku.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Proč jste při předkládání zákona o střetu zájmů postupoval tak, jak jste postupoval?

Soud zákon shodil ze stolu ne kvůli obsahu, ale formě, jakou byl přijat. Přitom kdybyste postupoval tak, jak se má, zákon by přeci taky prošel nebo myslíte, že ne? A myslíte, že je obecně transparentní postupovat tak, jak jste postupoval vy, tedy že jste zákon chtěl prosadit jen jako přílepek bez to...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

VZP: Hrazení služeb nutričního terapeuta

22:31 VZP: Hrazení služeb nutričního terapeuta

V jakých případech jsou hrazeny služby nutričního terapeuta zdravotní pojišťovnou?