Svaz průmyslu a dopravy požaduje efektivní mýtný systém na silnicích první třídy

10.11.2016 17:30 | Zprávy

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) společně se svým členem Svazem dopravy ČR v souvislosti se snahou vlády zpoplatnit po roce 2019 silnice 1. třídy pro dopravu těžkých nákladních vozidel žádají, aby zvýšené náklady nedopadly na dopravce, lokální podnikatele a aby mýtný systém byl efektivní. Rozsah zpoplatněných silnic a rozšíření mýtného systému bude předmětem dalších jednání, zatím se avízovaně týká 850 až 3 000 kilometrů. Vláda záměr Ministerstva dopravy schválila na svém jednání 7. listopadu, uveden je v Koncepci zpoplatnění pozemních komunikací v České republice.

Svaz průmyslu a dopravy požaduje efektivní mýtný systém na silnicích první třídy
Foto: spcr.cz
Popisek: Svaz průmyslu ČR, SP ČR

„Stát musí zajistit mýtný systém, který bude dlouhodobý, stabilní, efektivní a zároveň nebude neúměrně zatěžovat dopravce a tím i ostatní podnikatele a spotřebitele, na které by tyto náklady nakonec dopadly,“ uvedl prezident SP ČR Jaroslav Hanák.

Podle SP ČR musí rozsah zpoplatnění mýtným systémem vycházet z důkladné analýzy nákladovosti. Stanovisko tohoto nejvýznamnějšího zaměstnavatelského svazu vychází z toho, že „mýto v našich podmínkách nemůže sloužit jako regulační nástroj, protože neexistují reálné dopravní alternativy“.

Proto je podle SP ČR i Svazu dopravy při úvahách o změně rozsahu nezbytně nutné:

  • jakékoliv rozšíření mýtného systému posuzovat z pohledu jeho efektivity a dopadů na místní podnikatele,

  • maximální podíl provozních a investičních nákladů stanovit na 20 % předpokládaného výběru za stávajících mýtných sazeb,

  • do nákladů na mýto zahrnout i náklady na kontrolní činnost a obslužná místa,

  • lokality, kde se prokáže určitý podíl zbytné dopravy, řešit místní úpravou – zákazovými značkami,

  • chápat regulační funkci mýta pouze ve smyslu podpory ekologických vozidel a vozidel hromadné dopravy osob nastavením zvýhodněných sazeb.

Klíčový úkol mýtné koncepce vidí svazy v zajištění prostředků pro budování silniční infrastruktury pokud možno s co nejnižšími náklady, nikoliv v zajištění profitu pro dodavatele systému. Mezi kritérii pro rozhodnutí vlády o případném rozšíření zpoplatnění je třeba zejména zohlednit efektivitu výběru a dopad na lokální podnikatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS ČR: Hasiči pořídí osobní balistickou ochranu, bude je chránit i před výbuchy při požáru

22:31 HZS ČR: Hasiči pořídí osobní balistickou ochranu, bude je chránit i před výbuchy při požáru

Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR plánuje pořídit prostředky osobní balistické o…