Technologie hlavního města Prahy: Dispečink loni zpracoval 22 500 hlášení. Pražané k nim stále častěji využívají i mobilní aplikaci Praha svítí

18.02.2021 10:57 | Zprávy

Před necelým rokem a půl zprovoznila společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) nové moderní dispečerské pracoviště. To v loňském roce přijalo 22 500 hlášení ohledně poruch, závad a jiných incidentů na technologiích, které městská společnost spravuje.

Technologie hlavního města Prahy: Dispečink loni zpracoval 22 500 hlášení. Pražané k nim stále častěji využívají i mobilní aplikaci Praha svítí
Foto: THMP
Popisek: Technologie hlavního města Prahy

Mezi ně patří především pražské veřejné osvětlení čítající téměř 135 tisíc světelných míst, osvětlení pražských památek,  veřejné a věžní hodiny, ale také městský kamerový systém a některé dopravní technologie. Okolo 9 tisíc hlášení přišlo ze strany občanů, necelá tisícovka od policistů a více než 5,5 tisíce závad zjistili přímo zaměstnanci společnosti THMP v rámci preventivně servisní činnosti.

Informace o závadách a požadavcích dnes městská společnost získává díky hlášení přes telefon, email nebo přes mobilní aplikaci pro chytré telefony a tablety. Podle radního HMP Jana Chabra by měl být systém identifikace poruch na veřejném osvětlení v budoucnu významně automatizovaný a podíl prvotních hlášení ze strany občanů by se měl postupně snižovat. „Již v letošním roce postupně jednotlivé rozvaděče veřejného osvětlení vybavujeme dálkovým řízením a diagnostikou tak, abychom přímo z dispečinku viděli provozní stavy veřejného osvětlení a mohli ho také ovládat. Do budoucna takto uvidíme nejen celé ulice, ale přímo jednotlivé stožáry, svítidla a další technologie,“ vysvětlil Chabr a dodal, že prvních 200 takových řídících jednotek bylo na přelomu roku již osazeno a celá síť bude dokončená už v letošním roce.

Informace o poruchách veřejného osvětlení operátor dispečinku zadává do systému podle stupně priority. Těch je celkem 8 a zohledňují typy poruch a požadavek na rychlost jejich vyřešení. „Nejčastěji nám lidé volali ohledně nesvítícího nebo blikajícího světla, celkem to bylo přesně 14 837 případů, 2 633 hlášení se pak týkalo nesvítící části ulice a ve 1 236 případech nesvítila ulice celá. Nejvyšší prioritu mají poruchy, kde by mohlo dojít k poranění elektrickým proudem, v takové situaci máme povinnost dorazit na místo závady do 30 minut. V tomto režimu jsme loni řešili například 1 150 otevřených patic stožárů, 260 nabouraných nebo poškozených stožárů a 100 případů uvolněného svítidla či nosného lana,“ popsal objem řešených poruch předseda představenstva THMP Tomáš Jílek a doplnil, že technici společnosti loni vyjížděli i k 430 nesvítícím nebo nefunkčním veřejným a věžním hodinám a k více než 1 000 kabelovým opravám.    

Podle člena představenstva THMP Libora Fialy si Pražané postupně zvykají využívat k hlášení poruch veřejného osvětlení i mobilní aplikaci Praha svítí, kterou společnost v loňském roce nabídla ke stažení na Internetu. „Množství nahlášených poruch touto cestou postupně narůstá. Za loňský rok to bylo zhruba 10 procent z celkového počtu hlášení, přičemž nutno dodat, že jsme mobilní aplikaci zprovoznili až v druhé polovině roku. Mám z toho velkou radost, protože to znamená další zrychlení při řešení závad jak pro nás, tak pro občany,“ uvádí Fiala. Není bez zajímavosti, že mobilní aplikací lze hlásit i obtěžování takzvaným rušivým světlem, tedy podezření, že svítidlo svítí v rozporu s normou do bytu nebo svítí příliš. I tyto závady THMP obratem prověřuje a zjednává nápravu. Dalších 10 procent hlášení přijal dispečink THMP prostřednictvím emailu a zbylých 80 procent telefonicky. „Průměrná délka telefonického hovoru ohledně veřejného osvětlení byla do minuty a půl, v závislosti na technické náročnosti poruchy. Hovory týkající se kamerového systému pak trvaly v průměru necelou jednu minutu,“ uzavřel.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS: Jak minimalizovat riziko prolomení ledu a co dělat, když se pod námi prolomí

7:14 HZS: Jak minimalizovat riziko prolomení ledu a co dělat, když se pod námi prolomí

V zimních měsících si lidé oblíbili bruslení na zamrzlých rybnících či přehradách. Z pohledu hasičů …