Kdo na silnicích EU28 umíral nejčastěji:
Cestující v automobilech – 46 %
Chodci – 21 %
Motocyklisté – 14 %
Cyklisté – 8 %
Mopedisté – 3 %
„V České republice bylo z řad pasažérů v osobních vozidlech 55 %, chodců 20 %, motocyklistů 11 %, cyklistů 7 % a cestujících v nákladních vozidlech 6 % všech obětí nehod – jde o statistiky obětí do 24 hodin po nehodě,“ porovnává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
V rámci Evropské unie v obcích zemřelo 37 %, mimo obce 55 % a na dálnicích 8 % všech obětí. V České republice zemřelo (do 24 hodin po nehodě) v obcích 33,4 % a mimo obec pak zbývajících 66,6 % všech obětí nehod, z toho na dálnicích to bylo 7,7 %.
Nejbezpečněji ve Švédsku a Británii, nebezpečné jsou silnice Bulharska a Rumunska
Nejbezpečnější silnice i nadále mají ve Švédsku. Zde loni zemřelo na milion obyvatel 27 lidí. Následují Velká Británie (28 mrtvých), Nizozemsko (33 mrtvých), Španělsko a Dánsko (shodně 37 mrtvých), Německo (39 mrtvých) a Irsko (40 mrtvých).
Naopak nejhorší situace byla v Bulharsku (99 obětí na milion obyvatel), Rumunsku (97 obětí), Lotyšsku (80 obětí) a Polsku (79 obětí).
V České republice meziročně o šestinu méně mrtvých. Patříme ke třem státům s nejvyšším poklesem mrtvých na milion obyvatel
V České republice v roce 2016 zemřelo 59 osob na milion obyvatel. V roce 2015 to bylo 70 osob. Meziročně tak byl počet mrtvých na milion obyvatel nižší o 16 procent, podobně jako v Lotyšsku. Nejvyššího poklesu dosáhli v Litvě – jedná se o 22 procent. K poklesu u nás nejvíce přispělo snížení počtu usmrcených cyklistů (o 42,6 %) a motocyklistů (o 33,3 %).
„Česká republika se tak zařadila mezi tři státy s nejvyšším meziročním poklesem počtu mrtvých na milion obyvatel. Současně se meziročně zlepšilo pořadí naší země, a to z 21. na 19. místo. Zmenšil se i rozdíl počtu mrtvých na milion obyvatel oproti průměru států EU28. Zatímco v roce 2016 to u nás bylo více o 36 procent, v roce 2016 to bylo 18 procent,“ uzavírá Roman Budský.
Zpracováno na základě statistických údajů Evropské komise a Policie ČR.
Počty usmrcených při nehodách na milion obyvatel v letech 2016 a 2015, vč. meziroční změny v procentech
Pořadí |
Země |
Rok 2016 |
Rok 2015 |
Meziroční změna v % |
1. |
Švédsko |
27 |
27 |
0 |
2. |
Velká Británie |
28 |
28 |
0 |
3. |
Nizozemsko |
33 |
31 |
4 |
4.-5. |
Dánsko |
37 |
31 |
18 |
4.-5. |
Španělsko |
37 |
36 |
2 |
6. |
Německo |
39 |
43 |
-7 |
7. |
Irsko |
40 |
36 |
13 |
8. |
Finsko |
45 |
49 |
-6 |
9. |
Rakousko |
49 |
56 |
-11 |
10. |
Slovensko |
50 |
57 |
-12 |
11. |
Malta |
51 |
26 |
* |
12. |
Lucembursko |
52 |
64 |
* |
13.-17. |
Itálie |
54 |
56 |
-5 |
13.-17. |
Kypr |
54 |
67 |
* |
13.-17. |
Francie |
54 |
54 |
0 |
13.-17. |
Portugalsko |
54 |
57 |
-10 |
13.-17. |
Estonsko |
54 |
51 |
6 |
18. |
Belgie |
56 |
65 |
-13 |
19. |
Česká republika |
59 |
70 |
-16 |
20. |
Maďarsko |
62 |
65 |
-6 |
21. |
Slovinsko |
63 |
58 |
8 |
22. |
Litva |
65 |
83 |
-22 |
23. |
Chorvatsko |
73 |
82 |
-12 |
24. |
Řecko |
75 |
73 |
2 |
25. |
Polsko |
79 |
77 |
2 |
26. |
Lotyšsko |
80 |
95 |
-16 |
27. |
Rumunsko |
97 |
95 |
1 |
28. |
Bulharsko |
99 |
98 |
1 |
|
EU28 |
50 |
51,5 |
-2 |
Údaje za Itálii a Nizozemsko jsou na základě odhadu
* U států s extrémně malým počtem obětí nehod není meziroční změna počítána.
Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva