ÚOHS: Neznalost zákona (ani novináře) neomlouvá

04.09.2016 17:52 | Zprávy

V posledních měsících se v médiích opakovaně objevovala informace o tom, že Ministerstvo dopravy České republiky se chystá uzavřít smlouvu se společností Kapsch na provoz mýtného systému pro následující období. V tomto týdnu pak tiskem proběhla informace, že „smlouva za pět miliard byla podepsána s Kapschem v neděli“, tedy v den kdy bylo i oficiálně zahájeno jednání.

ÚOHS: Neznalost zákona (ani novináře) neomlouvá
Foto: ÚOHS
Popisek: ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se ostře ohrazuje proti článkům či jakýmkoliv případným spekulacím, že mohl a měl do postupu Ministerstva dopravy v souvislosti s plánovaným uzavřením smlouvy na mýtný systém s Kapschem zasáhnout dříve. Úřad zdůrazňuje, že tvrzení typu „ÚOHS mohl smlouvu zablokovat“ apod. jsou zcela lichá a zavádějící. Proč? Důvodem je platná legislativa, kterou naopak právě Ministerstvo dopravy využilo zcela ve svůj prospěch, aby mohlo dotáhnout do konce svůj záměr, tedy uzavřít smlouvu se společností Kapsch za zavřenými dveřmi.

Pravomoc Úřadu sahá tam, kam mu zákon dovolí. Úřad do doby oficiálního zahájení zadávacího řízení nemá a neměl ze zákona možnost, jakkoliv proti postupu Ministerstva dopravy zasáhnout. Často skloňované předběžné opatření, kterým může být „zablokováno“ uzavření smlouvy, v daném případě nepřipadalo do úvahy. Ze zákona je Úřadu umožněno předběžné opatření nařídit pouze v případě, že je zahájeno zadávací řízení. Do dne uzavření smlouvy však Ministerstvo dopravy žádné zadávací řízení nezahájilo! Jestliže Ministerstvo dopravy zvládlo zahájit a současně i ukončit zadávací řízení se společností Kapsch během jediného dne, a to neděle, vyloučilo tak Úřadu de facto možnost přezkoumávat úkony ministerstva v zadávacím řízení. Uvedené však nijak nevylučuje, že se Úřad bude důsledně zabývat tím, zda zadavatel tímto postupem nespáchal delikt, za který je možno uložit sankci, či, pokud bude podán příslušný návrh, lze přikročit k uložení zákazu plnění ze smlouvy.

Pokud bylo odkazováno na jiná zadávací řízení, kde Úřad předběžná opatření nařídil, a to i v případě Ministerstva dopravy (např. nabídkové řízení na drážní přepravu na lince R16 Plzeň – Most), zásadní rozdíl je v tom, že v těchto případech bylo nejprve zahájeno zadávací řízení, které však současně trvalo déle než jeden den. V případě uzavření smlouvy s Kapschem na další provozování mýtného systému však nebylo zadávací řízení zahájeno dříve než v den, kdy byla zároveň uzavřena smlouva.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Žádné plánované odstávky elektřiny přes vánoční a novoroční svátky

11:12 ČEZ: Žádné plánované odstávky elektřiny přes vánoční a novoroční svátky

Jako každoročně, i letos stanovila ČEZ Distribuce zásady pro vypínání zařízení distribuční soustavy …