Za 20 let existence se na ombudsmana obrátilo více než 140 000 lidí se svými podněty, stížnostmi a žádostmi o radu. Nejčastěji lidé žádali pomoc v oblasti sociálního zabezpečení a stavebnictví. Ombudsmani také zahájili více než 700 šetření z vlastní iniciativy, obvykle na základě informací z médií, nebo šlo o systematické šetření vycházející z více jednotlivých podnětů upozorňujících na obdobný problém. Příkladem šetření z vlastní iniciativy v průběhu let jsou například kauzy: devastace památkově chráněných objektů bývalého obchodního domu Textilia-Ostravica, užívání honitby Obora Radějov jako obory, vystěhování romských rodin ze Vsetína, postup úřadů v souvislosti s nebezpečnými látkami v Bečvě, stavba Nová Masaryčka v Praze, černá stavba v ochranném pásmu přírodní rezervace Dolní Poohří, vyplácení sociálních dávek formou poukázek v Litvínově, uplatňování Haagské úmluvy v souvislosti s mezinárodními únosy dětí, odebrání dětí z bytových důvodů, hygienické podmínky ve věznicích – možnost sprchování vězněných osob aj.
Zjištěním pochybení skončilo více než 10 000 šetření. V naprosté většině případů ombudsman dosáhl nápravy, pouze ve 270 případech bylo nutné přistoupit k sankci formou zveřejnění nebo informování nadřízeného úřadu.
Jen za posledních 10 let ombudsmani připomínkovali 300 různých právních předpisů a velká část jejich připomínek, obzvlášť těch zásadních, byla akceptována. Přispívá k tomu fakt, že připomínky vždy vycházejí z poznatků z praxe ombudsman, z šetření skutečných případů. Tímto způsobem se daří eliminovat případné potíže, které by přijetím navrhované právní úpravy mohly v praxi vzniknout.
Podle současného ombudsmana Stanislava Křečka se za dvacet let podařilo vybudovat stabilní a respektovanou instituci, kterou i většina úřadů vnímá jako někoho, kdo je nechce primárně kritizovat, ale kdo se snaží pomáhat zlepšovat jejich vlastní práci. Svědčí o tom fakt, že pokud ombudsman zjistí pochybení, úřady v naprosté většině případů argumentaci přijímají. Je to i díky tomu, že ombudsmani vždy dbali na vysokou odbornost zaměstnanců Kanceláře veřejného ochránce práv.
„Často jsem dotazován na velké úspěchy a významné kauzy, které jsme úspěšně vyřešili. Ombudsman je tady ale pro lidi, ne pro slávu a ‚velké‘ případy. Stejně důležitý je každý podnět, nejsou žádné větší či menší, na prvním místě jsou lidé s potížemi, které už sami nedokážou řešit a potřebují naši pomoc. Mám stejnou radost z každého případu, kdy někomu vymůžeme správný důchod, ‚rozhýbeme‘ nečinný úřad, zastaneme se někoho, když je diskriminovaný, tohle jsou naše každodenní velké úspěchy,“ říká ombudsman Stanislav Křeček. Samozřejmě se ale povedlo řešit i záležitosti přesahující jednotlivé stěžovatele, například změna v sirotčích důchodech, záchrana Lázní Kyselka, otevření debaty o dostupnosti sociálních služeb a o kvalitě péče o seniory v zařízeních provozovaných bez registrace a mnoho dalšího.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva