Přestože má stěžovatelka české občanství i české rodné číslo a údaje v prvním kroku registrace vyplnila správně, systém ji nepustil dál. Zůstala bez PIN2 a nemohla pokračovat k výběru termínu očkování. Podle zjištění ombudsmana není jediná s podobným problémem – na vině mohlo být její neobvyklé jméno.
Na veřejného ochránce práv se obrátila paní Ha Van Doan s prosbou o pomoc při řešení nepříjemné situace. Při registraci k očkování proti COVID-19 ji po prvním kroku systém nepustil dál, protože ji nedokázal ověřit v Registru obyvatel. Údaje přitom měla vyplněné správně podle svého českého občanského průkazu.
Protože ji očkovací registrační systém v Registru obyvatel nedokázal ověřit, dostala pokyn obrátit se na kontaktní místo CZECH Point: „Tam mi ale řekli, že v Registru mají jen to, co mám na občance a pokud to je správně, tak oni s tím nemohou nic udělat,“ popsala paní Doan ve svém podání ombudsmanovi. Obrátila se i na cizineckou policii. Ani tam jí ale nepomohli, protože není cizinka, ale česká občanka. Ocitla se tak ve slepé uličce. „Nemůžu se očkovat, protože systém mě nedokáže ztotožnit vůči Registru, ale na úřadě říkají, že registr je ok,“ shrnula ve svém podání Ha Van Doan.
Neformálním dotazem na odboru správních činností Magistrátu města Brna, který je počtem občanů největší ohlašovnou pobytu v České republice, jsme zjistili, že se tam s podobnými problémy už v souvislosti s očkováním setkali. Podle tamních úředníků není chyba v nesprávných údajích evidence obyvatel a základního registru.
„Kontaktovali jsme také Ústav zdravotnických informací a statistiky a snažili se zjistit, kde může být problém. Naštěstí se ukázalo, že nejde o systémovou záležitost, týkající se českých státních občanů, jimž bylo občanství uděleno v relativně nedávné době, jak naznačovaly prvotní informace. Příčina je poměrně banální. Někde mezi prvotní registrací a předáním údajů do dalších navazujících informačních systémů může být špatně přepsáno jméno nebo příjmení, případně datum narození. Následně pak systém nedokáže občana správně ztotožnit v základním registru,“ vysvětluje Miloš Valášek, právník z Odboru veřejného pořádku a místní správy Kanceláře veřejného ochránce práv.
Ha Van Doan se nakonec samotné podařilo PIN2 získat, když její údaje opravili ručně.
Pokud tedy lidé při registraci k očkování obdrží informaci, že nemohou dostat PIN2, protože je registrační systém k očkování proti COVID-19 nedokázal identifikovat vůči základnímu registru, a ověří si, že zadali při registraci údaje podle svého občanského průkazu správně, pak by měli kontaktovat linku 1221 a požadovat opravu údajů od jejích operátorů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
COVID-19
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Tisková zpráva
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.