Spotřebitel se před těmito praktikami nejlépe ochrání tím, že v časové tísni a bez řádné úvahy nic nepodepíše. A to ani tehdy, tvrdí-li mu obchodník, že jeho podpis je nezávazný. V opačném případě se spotřebitel sice stále může bránit, potřebuje k tomu ovšem dostatek informací a znalost vlastních práv. A musí jednat rychle.
V posledních měsících se ochránkyně setkala se dvěma praktikami, které někteří obchodníci na trhu s energiemi používají. Rozhodli jsme se na ně upozornit u příležitosti Světového dne spotřebitelských práv, který byl vyhlášen v roce 1983.
V prvním případě navštíví zprostředkovatel potenciálního zákazníka v jeho domácnosti. Ujistí jej, že nenabízí změnu dodavatele, ale že mu v případě zájmu vypracuje přehled lepších/levnějších dodavatelů energií. Přesvědčí spotřebitele, ať podepíší smlouvu, která danou společnost zavazuje získat prostřednictvím aukce výhodnějšího dodavatele. Současně však dojde k podpisu plné moci, která zprostředkovatele opravňuje ke všem souvisejícím právním úkonům, na jejichž konci je podpis nové a pro spotřebitele nevýhodné smlouvy. Setkáte-li se s takovým jednáním, obraťte se na Českou obchodní inspekci – tohoto postupu totiž využívají „zprostředkovatelské“ společnosti, na jejichž činnost nedohlíží Energetický regulační úřad.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva