Vláda schválila časový plán otevírání železničního trhu

16.09.2014 11:24 | Zprávy

Vláda v pondělí 15. září na návrh ministerstva dopravy schválila časový plán otevírání železničního trhu v dálkové osobní dopravě. Harmonogram počítá s tím, že do konce roku 2020 budou moci dopravci soutěžit o provozování celkem šesti státem dotovaných rychlíkových linek. Otevřený tendr na první linku mezi Plzní a Mostem by mohl být vypsán ještě letos na podzim, nový provozovatel by na ní mohl začít jezdit na přelomu let 2016/2017.

Vláda schválila časový plán otevírání železničního trhu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ČD - ilustrační foto

Vládou schválený materiál obsahuje upravený časový plán soutěží, popisuje kroky, které by měly umožnit řádně a za rovných podmínek soutěžit dotované služby a zároveň vymezuje dopravní služby, na kterých se předpokládá přímé zadání veřejných služeb Českým drahám. Jedná se zejména o linky s mezinárodním přesahem a dále linky, u kterých se prioritně soutěž v tomto období nepředpokládá.

„Postupné a regulované otevírání trhu v dálkové dopravě přinese vyšší kvalitu poskytovaných služeb, efektivní vynakládání prostředků a vyšší kvalitu pro cestující,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař.

Časový plán liberalizace je nastaven tak, aby bylo možné na tyto veřejné služby čerpat prostředky z Operačního programu doprava 2014-2020. Vzhledem k tomu, že prioritou MD je zvýšit komfort cestování na české železnici, chce MD dopravcům umožnit, aby v soutěžích mohli využít evropské peníze na pořízení kolejových vozidel.

V Evropské unii zatím objednatelé veřejné dopravy na železnici nemají právní povinnost dotované služby soutěžit a přístup v různých zemích se liší. Část objednatelů v ČR i v EU (např. v Německu, v Nizozemí, ve Švédsku) k nabídkovým řízením přistoupila. Jiné trhy veřejných služeb na železnici (např. v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku) zůstaly zcela nebo převážně uzavřené.

Časový plán otevírání českého železničního trhu schválila vláda v červnu 2011. V návaznosti na zprávu o postupu liberalizace uložila v září 2013 vláda ministrovi dopravy podat další informace do konce srpna letošního roku. Doposud bylo uskutečněno jedno nabídkové řízení. Přihlásili se do něj dva uchazeči, z nichž jeden ale nesplnil podmínky, a soutěž s jediným zájemcem musela být v souladu se zákonem o veřejných zakázkách zrušena. MD se na základě analýzy aktuálního stavu v železniční dopravě domnívá, že je třeba pokračovat v postupném otevírání železničního trhu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

Poděkováni ODS

Začal jsem manuálně pracovat v létě roku 1967, kdy mi bylo 15.let. Dnes v roce 2024, listopad musím pracovat stále. Jsem docentem na vysoké škole.Pracuji tedy 57 let. Bohužel musím! Myslíte že je to správné? Důvod je udržení alespoň průměrné životní úrovně. Děkuji za vysvětlení.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se ale „odmlčí“

7:23 České dráhy: Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se ale „odmlčí“

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic přeruší zhruba na půl roku svůj provoz. Jeho pražský terminál se…