30 let společnosti ERA: Začalo to záchranou technologie z Tesly

08.11.2024 7:13 | Monitoring

Česká společnost ERA, známá svými inovacemi v oblasti pasivní radiolokace, dnes slaví významné výročí – 30 let od svého vzniku. Příběh firmy, která svou technologií pokrývá potřeby letecké bezpečnosti a ochrany hranic ve více než 70 zemích světa, začal v roce 1994, kdy bývalí zaměstnanci zkrachovalého státního podniku Tesla založili ERA s odhodláním zachovat a rozvinout pokročilé know-how radarových systémů.

30 let společnosti ERA: Začalo to záchranou technologie z Tesly
Foto: era.aero
Popisek: ERA

Pád Tesly během privatizace v 90. letech zasáhl československý elektrotechnický průmysl, ale také otevřel dveře k novým příležitostem. Klíčovou roli sehráli bývalí zaměstnanci Tesly, kteří se rozhodli uchovat technologii pasivního radaru, a tak položili základy dnešní firmy ERA. Ta už v roce 1994 uvedla na trh svůj první pasivní sledovací systém Věra, který dnes v modernizované verzi jako VERA-NG sleduje pohyby ve vzduchu, na zemi i na moři po celém světě.

„Pasivní systémy jsou unikátní tím, že nic nevysílají, a jsou tak radiotechnicky ‚neviditelné‘. Na Západě taková technologie neexistovala, a naše výzva proto spočívala v přesvědčení světa, že i malá země může vyvinout něco výjimečného,“ vysvětluje Lenka Stejskalová Reichová, mluvčí společnosti ERA, která je součástí skupiny OMNIPOL. Přínosy této technologie spočívají nejen v obraně, ale také v civilním řízení letového provozu. Díky schopnosti monitorovat pohyb letadel i mezi destinacemi pomáhá zvládat rostoucí nároky na letecký provoz a zajišťuje vyšší bezpečnost pro cestující.

Systémy ERA jsou dnes přítomny na 70 mezinárodních letištích, včetně 20 z 50 největších na světě. „Naši technologii můžete potkat všude – od Indonésie po Kanadu,“ dodává Reichová. Česká zařízení Made in Pardubice slouží na nejrůznějších místech světa: u moře, v horách, na pouštích či ve městských aglomeracích, kde zvyšují bezpečnost letového provozu a brání srážkám ve vzduchu i na zemi.

Unikátní technologie ERA umožňuje nejen monitorovat polohu a dráhu letadel, ale také přispívá k vyšší efektivitě letecké dopravy tím, že zajišťuje přesné sledování i během cest mezi letišti. To pomáhá efektivněji spravovat přeplněný vzdušný prostor a umožňuje častější odlety a přílety.

„Za posledních 30 let zažíváme rostoucí poptávku po našich pasivních systémech, které mají před sebou ještě slibnou budoucnost,“ doplňuje Reichová. Pasivní sledovací systémy jsou totiž nejen odolné a spolehlivé, ale také vysoce šetrné k prostředí, což je v době klimatických změn pro letecký průmysl klíčové. Tato technologie z Pardubic se stala příkladem českého rodinného stříbra, jež si našlo své místo ve světě technologií.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Skandál na Tour de Ski: Celý národní tým Ukrajiny zmizel. Ukázalo se kam

22:20 Skandál na Tour de Ski: Celý národní tým Ukrajiny zmizel. Ukázalo se kam

Dosti netradiční překvapení čekalo nejen diváky, ale i pořadatele lyžařských závodů Tour de Ski. Běh…