Dne 15. 10. 2015 vyjely tisíce řidičů autobusů v reflexních vestách, kteří si je oblékli jako vyjádření svého souhlasu se zněním Jablonecké výzvy. Ta pojmenovává nejpalčivější problémy řidičů autobusů. Především poukazujeme na nejednotnou metodiku zadávání veřejných zakázek a jejich vyhodnocování. Jako autor a iniciátor této výzvy se už nehodlám smířit s tím, že díky soutěžím pouze na cenu, dochází doslova k huntování udržitelné dopravy v ČR. V současnosti je vypsána veřejná soutěž v Královéhradeckém kraji, kde v rámci zadávací dokumentace dochází k naprosté diskriminaci řidičů, protože v ní kraj stropuje jejich mzdy a pouze říká, kolik více už si řidiči nemohou vydělat, ale vůbec je nezajímá minimální mzda. Protože při soutěži na nejnižší cenu se toho stropu ani nemůže dosáhnout. Krajští politici by si měli uvědomit, že tímto krokem ovlivní životy nás všech na dalších 10 let dopředu, a to bez ohledu na to, kdo tuto službu bude vykonávat. Realita je totiž taková, že už dnes jsou nejsilnější skupinou řidičů lidé s věkovým průměrem okolo 50 – 60 let a noví mladí, kteří by je mohli nahradit, se do této práce rozhodně nehrnou. A já se ptám, kdo tedy za několik let bude vozit naše děti do školy? Stojím nohama na zemi a vím, že současná krajská politická garnitura bude v té době již dávno v propadlišti politických dějin a jejich nástupci se budou vymlouvat na rozhodnutí svých předchůdců. Naše snaha o zastavení této vypsané veřejné soutěže je motivována konkrétním příkladem v Ústeckém kraji, kde můžeme denně vidět v přímém přenosu, s jakými problémy se v rámci této desetileté zakázky dopravci vypořádávají. Lidem nehrozí přidání na mzdách, ale hrozí jim neustálé pokuty ze strany „tajné krajské dopravní policie“, která je odměňována na základě každé zjištěné chyby. Pro takové lidi peníze jsou, ale pro řidiče, kteří tuto službu dnes a denně vykonávají, vstávají ve tři hodiny ráno, a mají zodpovědnost za životy svých cestujících, peníze nezbývají.
Z těchto důvodů jsem se společně s kolegy rozhodl podat žalobu – Návrh na vydání předběžného opatření - týkající se právě vypsané veřejné soutěže na zajištění autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji, a to dle stávajícího zákona č. 137, o veřejných zakázkách, který se v současné době z gruntu mění. Sama ministryně pro místní rozvoj ho označila za špatný a například i předseda AK ČR a hejtman Jihomoravského kraje doporučil svým kolegům hejtmanům, aby soutěže tohoto typu vypisovali již dle zcela nového zákona o veřejných zakázkách, který vejde v platnost příští rok v dubnu. Současně s tímto krokem jsem na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podal i Podnět k zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele - Podnět k nařízení předběžného opatření. Je to způsobeno nekomunikací hejtmana Královéhradeckého kraje, který se ozval až po vyhlášení celostátní stávkové pohotovosti předsednictvem OSD dne 23. 11. a která stále trvá. Po přečtení tohoto dopisu, z kterého vyplývá, že kraj za nic nemůže a odkazuje nás na vyjednávání se svým zaměstnavatelem, jsme se po zralé úvaze rozhodli napadnout diskriminační část zadávací dokumentace a podat návrh na předběžné opatření, které má deklarovat přitvrzování odborové organizace v našem boji. Domnívám, že veškeré smírné kroky již byly z mé strany učiněny, rozeslal jsem stovky dopisů na představitele vlády, krajů, zaměstnavatelských svazů, dále jsem i osobně jednal na Ministerstvu pro místní rozvoj, s šéfporadcem předsedy vlády, i s představiteli krajů v rámci AK ČR. Tento týden nás s kolegy ještě čeká jednání s předsedou AK ČR, panem Michalem Haškem, který má zájem kritickou situaci v dopravě řešit a za stěžejní jednání považuji vyjednávání v rámci tripartity. Nicméně na rovinu říkám, že z naší cesty neuhneme a v případě neúspěchu všech jednání se poctivě připravujeme na dopravácké protesty. V současné době se ve firmách podepisují stávkové archy, abychom věděli, kolik lidí je ochotno za svoji věc bojovat.
Velmi se ztotožňujeme s výrokem předsedy ČMKOS, pana Josefa Středuly, který na tiskové konferenci k vyhlášení celostátní stávkové pohotovosti řekl, cituji: „Řidiči autobusové dopravy jsou na tom stále hůře a hůře. Takový systém, který kalkuluje s tím, že jediné, co lze podkročit, je cena práce, aby vyhrál někdo příslušné veřejné výběrové řízení, tak je to systém zrůdný a takový systém by měl být změněn, čím dříve to bude, tím lépe.“
Jiří Kuchynka
předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva