Odkoupení části závodu ČD, jejíž součástí bylo 1 569 budov a 1,385 milionu metrů čtverečních pozemků v bezmála 950 lokalitách osobních nádraží, bylo bezesporu dlouho očekávanou událostí roku 2016. České dráhy ji odprodaly za 3,31 miliardy korun. Transakce se netýkala hlavního nádraží v Brně a pražského Masarykova nádraží. Do konce loňského roku byl celý proces koupě části závodu zdárně dokončen i z hlediska nezbytných legislativních formalit.
„Není žádným tajemstvím, v jakém technickém stavu je řada nádraží, stojí před námi nelehký úkol. Očekáváme, že náklady na opravy i investice si podle prvotních odhadů vyžádají kolem 10 miliard korun. Jejich realizace potrvá celou řadu let. Loni jsme zahájili drobné opravy, letos úspěšně pokračujeme. Nepoměr mezi opravami a rozsáhlejšími rekonstrukcemi v prvním roce správy nádraží je dán tím, že České dráhy neměly až na několik výjimek projekčně připravenou žádnou stavbou, zároveň má SŽDC odlišné představy o rozsahu a charakteru rekonstrukcí a revitalizací nádraží,“ vysvětluje náměstek generálního ředitele pro správu majetku Tomáš Drmola a současně doplňuje: „Proto jsou ještě letos v plánu opravy za bezmála 600 milionů korun, dalších 57 milionů jde na zahájení rozsáhlejších rekonstrukcí sedmi nádraží, na projektovou přípravu necelé sedmdesátky nádraží pak letos vynaložíme 90 milionů korun. V dalších letech očekáváme výrazný nárůst objemu investičních prostředků do rekonstrukcí.“
Za správu nádraží zodpovídá ve struktuře SŽDC šest regionálně působících Správ osobních nádraží (SON) v Praze, Plzni, Ústí nad Labem, Hradci Králové, Olomouci a Brně. Finanční prostředky jsou rozdělovány podle aktuálního stavu nádražních budov, potřeby akutních oprav, hustoty železniční dopravy, frekvence cestujících, počtu objektů a dalších faktorů. Opravy tak probíhají napříč celou republikou.
V loňském roce a v první polovině letošního roku se realizují především opravy menšího rozsahu. Jako příklad lze uvést výměnu oken a dveří, opravy přístřešků, střešních krytin a fasád. Upravují se ale také prostory pro cestující, například interiéry čekáren, nádražních hal či sociálních zařízení. Nejčastější byly především výměny výplní, jedná se o desítky oprav, namátkou v Hradci Králové, Dvoře Králové nad Labem, Raspenavě, Hrubé Skále, Bílé Třemešné, Dobrušce, Staré Pace, Všetatech, Staňkově, Staré Roli, Olomouci-Nové Ulici, Suchdolu nad Odrou či Hranicích na Moravě. Novou či opravenou fasádu mají nádraží v Ivančicích, Novém Jičíně, Háji ve Slezsku, Rumburku, Ústí nad Labem západě, Boleticích nad Labem, Stráži nad Ohří a dalších.
Mezi první nádraží opravená ve větším, komplexnějším rozsahu patří ta v Dobříši za 2,7 milionu korun, v Kostomlatech nad Labem za 3,2 milionu nebo v Rakovníku za více než 4 miliony korun.
Ještě letos zahájí SŽDC rekonstrukce nádraží v Břeclavi, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Lipníku nad Bečvou, Přerově a Sokolově. Předpokládané celkové investiční náklady na započaté rekonstrukce činí cca 211 milionů korun, letos se z této částky stihne proinvestovat přibližně 57 milionů. Před dokončením je poslední etapa rekonstrukce náchodského nádraží za přibližně 14 milionů korun. Samotné realizaci staveb musela předcházet aktualizace projektových dokumentací, které SŽDC odkoupila od Českých drah.
Rok 2018 bude již ve znamení větších rekonstrukcí. SŽDC finalizuje přípravu Programu rekonstrukcí a revitalizací osobních nádraží pro rozmezí let 2018–2022, který představí správce nádraží na konci letních prázdnin.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva