Za rok své existence vyřešili ombudsmani v krajských nemocnicích přes dvě stovky podnětů

10.10.2014 10:53 | Zprávy

Pokud pacienti nejsou spokojeni s léčbou nebo naopak chtějí pochválit nemocniční personál či mají jiný podnět a připomínku, mohou se už rok v krajských nemocnicích obracet na ombudsmany.

Za rok své existence vyřešili ombudsmani v krajských nemocnicích přes dvě stovky podnětů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nemocnice - ilustrační foto nemocnice

Zřízením této funkce v říjnu 2013 chtělo vedení Moravskoslezského kraje, který je zřizovatelem šesti nemocnic, mimo jiné zajistit bezproblémovou komunikaci mezi pacienty, jejich blízkými a zaměstnanci těchto zdravotnických zařízení v případě, kdy se pacienti dovolávají svých práv.

Během prvního roku působení ombudsmani v krajských nemocnicích řešili přes 200 podnětů, které bylo potřeba co nejméně konfliktní formou prošetřit, prověřit a najít řešení přijatelné pro všechny zúčastněné strany.

„Některé podněty vyžadovaly opakovaně komunikovat s žadatelem, hovory s personálem, prostudování zdravotnické dokumentace, konzultace s vedením daného úseku v nemocnici i vedením nemocnice, a další. Nejčastěji se jednalo o řešení problémů týkajících se zdravotního stavu pacientů, pobytu v nemocnici, regulačních poplatků. Ombudsmani řešili i žádosti o prověření postupu lékařů při ošetření a léčbě. Mnohdy si ale pacienti chtěli pouze popovídat o zdravotních problémech, potřebovali vyslechnout a poradit,“ uvedl náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Martinek s tím, že reakce moravskoslezské veřejnosti na činnost ombudsmanů jsou pozitivní, občané si na tuto službu zvykli a chválí ji.

„Lidé ombudsmanům důvěřují, což dokazuje mimo jiné i rostoucí zájem o jejich služby. Většinou se na ně obracejí osobně, ale také písemně nebo telefonicky. Důležité je, že mají jistotu, že v nemocnicích je někdo, kdo si na ně udělá čas a jejich dotaz či stížnost pomůže řádně vyšetřit. Ukazuje se, že mnohé je vysvětleno a pomoc či rada poskytnuta již při první návštěvě pacientů a jejich blízkých u ombudsmana. Ti pak většinou upouštějí od písemných stížností,“ dodal hejtmanův náměstek pro zdravotnictví Jiří Martinek.

Činnost ombudsmanů průběžně vyhodnocuje odbor zdravotnictví moravskoslezského krajského úřadu. „Co dva měsíce dostávám zprávu o činnosti ombudsmanů, ze které je vidět, že fungují tak, jak jsme si představovali. Jde především o to, aby pacient nevnímal krajské zdravotnické zařízení jen jako nemocnici, ve které mu je poskytována nezbytná zdravotní péče, ale jako zařízení s vysoce kvalitním nejen odborným, ale i lidským přístupem“, konstatoval náměstek hejtmana Jiří Martinek.

„Zřízením funkcí ombudsmanů v krajských nemocnicích naplňujeme programové prohlášení krajské koalice ČSSD a KSČM, na kterém jsme se dohodli po svém zvolení v krajských volbách – zachovat páteřní síť krajských nemocnic, rozsah a dostupnost zdravotní péče a zvyšování její kvality a služeb,“ konstatoval 1. náměstek moravskoslezského hejtmana Josef Babka.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Uděláte tentokrát něco nebo budete zase jen přihlížet?

Máte vysvětlení, proč opět před vánoci roste cena másla? Nepřipomíná vám to scénář z loňského roku, kdy taky před vánoci rostly ceny másla, cukru, vajec? Je to podle vás v pořádku a odůvodněné? Kdo za navýšením stojí a nemyslíte, že byste s tím konečně něco měli dělat? Netvrdím, že máte nabourávat s...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pobočky Czech POINT budou součástí Týdne pro Digitální Česko

22:03 Česká pošta: Pobočky Czech POINT budou součástí Týdne pro Digitální Česko

Do Týdne pro Digitální Česko, který začne již 18. listopadu, se zapojí pobočky Czech POINT na České …