Zřízením této funkce v říjnu 2013 chtělo vedení Moravskoslezského kraje, který je zřizovatelem šesti nemocnic, mimo jiné zajistit bezproblémovou komunikaci mezi pacienty, jejich blízkými a zaměstnanci těchto zdravotnických zařízení v případě, kdy se pacienti dovolávají svých práv.
Během prvního roku působení ombudsmani v krajských nemocnicích řešili přes 200 podnětů, které bylo potřeba co nejméně konfliktní formou prošetřit, prověřit a najít řešení přijatelné pro všechny zúčastněné strany.
„Některé podněty vyžadovaly opakovaně komunikovat s žadatelem, hovory s personálem, prostudování zdravotnické dokumentace, konzultace s vedením daného úseku v nemocnici i vedením nemocnice, a další. Nejčastěji se jednalo o řešení problémů týkajících se zdravotního stavu pacientů, pobytu v nemocnici, regulačních poplatků. Ombudsmani řešili i žádosti o prověření postupu lékařů při ošetření a léčbě. Mnohdy si ale pacienti chtěli pouze popovídat o zdravotních problémech, potřebovali vyslechnout a poradit,“ uvedl náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Martinek s tím, že reakce moravskoslezské veřejnosti na činnost ombudsmanů jsou pozitivní, občané si na tuto službu zvykli a chválí ji.
„Lidé ombudsmanům důvěřují, což dokazuje mimo jiné i rostoucí zájem o jejich služby. Většinou se na ně obracejí osobně, ale také písemně nebo telefonicky. Důležité je, že mají jistotu, že v nemocnicích je někdo, kdo si na ně udělá čas a jejich dotaz či stížnost pomůže řádně vyšetřit. Ukazuje se, že mnohé je vysvětleno a pomoc či rada poskytnuta již při první návštěvě pacientů a jejich blízkých u ombudsmana. Ti pak většinou upouštějí od písemných stížností,“ dodal hejtmanův náměstek pro zdravotnictví Jiří Martinek.
Činnost ombudsmanů průběžně vyhodnocuje odbor zdravotnictví moravskoslezského krajského úřadu. „Co dva měsíce dostávám zprávu o činnosti ombudsmanů, ze které je vidět, že fungují tak, jak jsme si představovali. Jde především o to, aby pacient nevnímal krajské zdravotnické zařízení jen jako nemocnici, ve které mu je poskytována nezbytná zdravotní péče, ale jako zařízení s vysoce kvalitním nejen odborným, ale i lidským přístupem“, konstatoval náměstek hejtmana Jiří Martinek.
„Zřízením funkcí ombudsmanů v krajských nemocnicích naplňujeme programové prohlášení krajské koalice ČSSD a KSČM, na kterém jsme se dohodli po svém zvolení v krajských volbách – zachovat páteřní síť krajských nemocnic, rozsah a dostupnost zdravotní péče a zvyšování její kvality a služeb,“ konstatoval 1. náměstek moravskoslezského hejtmana Josef Babka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva