„Dosažení kvalitní splavnosti vodní cesty v blízké budoucnosti neznamená jen postavit dlouho připravované strategické stavby prodloužení labské vodní cesty do Pardubic a plavebního stupně Děčín, ale také mít spolehlivé plavební komory na Labi,“ konstatoval zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský. „Drolící se zdi plavební komory ve Velkém Oseku, ke kterým se v loňském roce přidala i prasklina na nosné konstrukci původních horních vrat, ukazují, že rekonstrukce je zcela nezbytná,“ dodal ředitel závodu Střední Labe s.p. Povodí Labe Jiří Feygl, jako provozovatel tohoto vodního díla.
V pondělí 22. září se zastavil plavební provoz na zdymadle Velký Osek a výkonná čerpadla odčerpala více než 3000 m3 vody ze dna plavební komory. O týden později se tak stane v Brandýse nad Labem.
Během následujících 3 měsíců ve Velkém Oseku speciální pily s diamantovým lanem rozřežou na kusy 60 let starou betonovou zeď plavební komory, což se u nás zatím nikdy neprovádělo. Na jejím místě se osadí železobetonové prefabrikované panely jako nový vnitřní líc komory, za něž bude nalito téměř 1000 m3 betonu, který vytvoří zcela novou boční zeď. Práce musí běžet tak rychle, aby v prosinci tohoto roku byla celá stěna hotová a opět mohly proplouvat lodě.
„V příštím roce se během dvou měsíců obdobně vymění druhá zeď komory směrem do řeky, osadí se nová ocelová vrata držící horní vodu a vymění se veškerá ovládací hydraulická technologie, elektroinstalace a osadí se počítačové řízení,“ upřesnil Jan Bukovský.
Brandýs nad Labem čekají práce jiného druhu. Zde se v 90. letech rekonstruovaly zdi plavební komory, ale hlavní problém je v založení komory na tekoucích píscích. Podloží je nestabilní, deska dna plavební komory je rozlámána a hrozí tak provalení dna, což se před 20 lety již částečně stalo.
Proto bude obvod plavební komory zpevněn tryskovou injektáží, která pískové podloží promění v pevné sloupy. V příštím roce na podzim v další odstávce provozu bude celé staré dno vybouráno a vybetonováno nové, navíc ocelovými kotvami upevněné několik metrů hluboko do skály. Během letošního zastavení provozu po dobu 2 měsíců se budou sanovat obtokové kanály ve spodní části zdí, jimiž při plnění a prázdnění komory proudí voda. Kompletně se také vymění ovládací a řídicí systémy.
„Jedná se o opravdu unikátní stavbu, která prodlouží další život plavebních komor o desítky let. Zároveň se snažíme omezit vlivy stavby na obyvatele v okolí, kdy zejména ve Velkém Oseku betonové panely dovezeme lodí,“ doplnil generální ředitel SMP CZ, a.s. Martin Doksanský.
Celá akce je financována z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a dosáhne nákladů 215 mil. Kč. Velký Osek realizuje sdružení firem SMP CZ, a.s. a Labská strojní a stavební společnost, s.r.o., Brandýs nad Labem firma SMP CZ, a.s. samostatně. Výběrové řízení firmy vyhrály s cenou o 44 % nižší, než Ředitelství vodních cest ČR původně předpokládalo.
O Ředitelství vodních cest ČR
ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva