dTest: Jak ochránit svůj vůz před zloději

27.08.2019 12:20 | Zprávy

V roce 2018 bylo podle policie odcizeno něco málo přes tři tisíce vozidel. Oproti předchozímu roku je to sice o pět set méně a oproti roku 2016 jde dokonce o pokles takřka dvoutisícový, ale stále se jedná o rozšířenou trestnou činnost. Průměrně bylo za rok 2018 ukradeno osm aut denně, tedy jedno auto každé tři hodiny a celková škoda se vyšplhala na půl miliardy korun. Jakými způsoby můžete své auto zabezpečit?

dTest: Jak ochránit svůj vůz před zloději
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

Ze statistik vyplývá, že k nejvíce krádežím dochází v Praze, Středočeském a Libereckém kraji. Velmi riziková jsou pak samozřejmě i další velká města, jako je Brno nebo Ostrava. „Pozor byste si měli dávat hlavně na velkých parkovištích u supermarketů, hotelů, v rekreačních oblastech nebo naopak na odlehlých místech. Nejčastěji se kradou auta, která jsou u nás nejvíce v provozu. Zájem zlodějů se přesouvá z levných aut používaných na náhradní díly k dražším vozům, které se pak znovu prodávají,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Mnoho nových automobilů již většinou standardně obsahuje zabezpečení, jako je imobilizér, centrální kódové zajištění zámků, takzvané pískování skel nebo i základní autoalarm. Zloději jsou však rafinovaní a základní zabezpečení dokážou obejít. Je proto vhodné své auto dovybavit dalším mechanickým nebo elektronickým zabezpečovacím systémem.

K známým bezpečnostním zařízením patří mechanické zajištění volantu nebo pedálů. Jejich výhodou je zejména nízká pořizovací cena a také odrazení příležitostného zloděje, který si jako svůj cíl vybere raději vedlejší auto. Nevýhodou však je nekomfortní manipulace při odemykání a zamykání a nízká účinnost při ochraně vozidla.

Oproti tomu zámek řadicí páky je při odemykání a zamykání mnohem pohodlnější, případného zloděje může odrazovat stejně a navíc můžete dostat slevu na pojištění. Pořizovací cena je však už vyšší a je třeba počítat s tím, že dané auto lze i přes toto zabezpečení odtáhnout a zámek demontovat později v dílně.

„Pokud se rozhodnete investovat do autoalarmu, počítejte s nevýhodami, jako je vyšší cena, která se pohybuje v řádech tisíců, a riziko planých poplachů, kdy se autoalarm může samovolně spustit například při bouřce. Naopak výhodou je fakt, že autoalarm chrání nejen automobil samotný, ale zároveň i majetek uložený v něm. To se vyplatí zejména z toho důvodu, že krádež věcí z auta byla v roce 2018 čtyřikrát častější než krádež auta samotného,“ upozorňuje Hekšová.

Jako způsob ochrany vozidla lze zvolit i satelitní zabezpečení, u kterého je vhodné vybrat systém napojený na pult centralizované ochrany. I zde pojišťovny zabezpečení zohlední při určování výše pojistného. Některé tyto systémy je však možné snadno elektronicky odblokovat a je nutné počítat s vyšší cenou. Ideální je samozřejmě kombinace více bezpečnostních zařízení, jež sníží riziko odcizení na minimum.

Kromě bezpečnostních zařízení lze ochránit vůz také pojištěním, což sice nezabrání ukradení auta, ale alespoň vám pojišťovna škodu proplatí. K povinnému ručení i havarijnímu pojištění je možné zakoupit rozšiřující službu – pojištění odcizení vozidla či věcí ve vozidle. Nabídek naleznete spoustu, proto je vhodné využít internetové srovnávače a vybrat si tu nejvýhodnější.

„Při sjednání pojištění ale dejte pozor na smluvní podmínky, protože každé pojištění obsahuje výluky, tedy situace, na které se nevztahuje. Zajímejte se proto také o to, jaké věci můžete v autě nechat a jak musí být zajištěny, abyste o peníze z pojistky nepřišli,“ doporučuje Eduarda Hekšová.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Kdo řídí Prahu?

Podle všeho byste měl vy, ale přijde vy, že je to spíš Hřib. Myslíte, že tu kumulaci funkcí zvládáte? Proč jste chtěl být primátor, když o vás není vůbec slyšet, za to o Hřibovi až moc? A stojíte za ním, co se týká toho, jak si jako náměstek pro dopravu vede? Vždyť je to jen chaos nebo nějaký skandá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Armáda ČR: Do Vyškova nastoupili noví rekruti, náborové cíle rok od roku rostou

22:03 Armáda ČR: Do Vyškova nastoupili noví rekruti, náborové cíle rok od roku rostou

První listopadový den nastoupilo do kasáren Velitelství výcviku – Vojenské akademie ve Vyškově 260 n…