dTest: Na co máte nově právo při zrušení zájezdu kvůli pandemii

21.04.2020 20:27 | Zprávy

Zákazníci cestovních kanceláří, kterým byl zrušen zájezd z důvodu pandemie nového koronaviru, často preferují možnost vrácení peněz. Cestovní kanceláře však místo toho nabízejí změnu termínu zájezdu nebo poukaz na jiný zájezd. Kdy a v jakých případech je tento postup možný?

dTest: Na co máte nově právo při zrušení zájezdu kvůli pandemii
Foto: dTest
Popisek: dTest

Parlament schválil návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na odvětví cestovního ruchu z pera Ministerstva pro místní rozvoj. Zákon zavádí několik novinek, jejichž cílem je zmírnit dopady pandemie na sektor cestovního ruchu, zároveň však zachovat rovnováhu mezi oprávněnými zájmy cestovních kanceláří a zákazníků.

Změny se týkají zájezdů s termínem zahájení od 20. února do 31. srpna 2020. „Novinkou je zavedení takzvané ochranné doby a vydávání poukazů na jiný zájezd, které je možné nabízet klientům místo vrácení peněz za zrušený zájezd. Pokud dojde v tomto období ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit zákazníkovi poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Vystavené poukazy budou rovněž pojištěné pro případ úpadku cestovní kanceláře.“

Po dobu trvání ochranné doby zákazník nebude mít možnost požadovat vrácení peněz za zrušený zájezd. Po předložení vystaveného poukazu je však oprávněn požádat cestovní kancelář o nabídnutí náhradního zájezdu ve stejné nebo vyšší kvalitě. Pokud mu cestovní kancelář nevyhoví a zájezd do 30 dnů neposkytne, musí zákazníkovi vrátit peníze.

Pokud zákazník nepožádá cestovní kancelář o náhradní zájezd nebo nevyužije její nabídky jiného zájezdu, vrátí mu cestovní kancelář veškeré uhrazené platby, a to nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby. To znamená až do 14. září 2021.

Na určité skupiny zákazníků se vztahují výjimky, které jim umožní poukaz na zájezd odmítnout, a cestovní kancelář jim pak musí vrátit peníze. „Mezi tyto skupiny patří osoby se zdravotním postižením, uchazeči o zaměstnání, těhotné ženy, osoby čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, osoby starší 65 let, osamělí rodiče pečující o nezaopatřené dítě a zaměstnanci, kteří nemohli po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele,“ vyjmenovává Eduarda Hekšová. Možnost odmítnout poukaz na zájezd mají rovněž školy a školská zařízení zapsaná v rejstříku škol a školských zařízení.

Zákon dále umožňuje zákazníkům, kteří zrušili zájezd z jiných důvodů, než jsou mimořádné či neočekávané okolnosti v místě pobytu nebo cesty, a kteří již zaplatili storno poplatky, aby požádali cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplacených storno poplatků.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Tisková zpráva

MUDr. Vladimír Zlínský byl položen dotaz

Jaká velkoplošná krize je podle vás nejpravděpodobnější?

Víte, co mě jako první napadlo při čtení vašeho článku, že se v něm zabýváte potencionálními krizemi, ale co krize, kterým čelíme teď? Mám na mysli hlavně existenční krizi, kdy při vší té drahotě je dost obtížné vyjít s normálním platem. Nemyslíte, že by se pozornost vás politiků měla zaměřit teď ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Povodí Moravy dokončilo rekonstrukci vodního díla Letovice

22:00 Povodí Moravy dokončilo rekonstrukci vodního díla Letovice

Rozsáhlá rekonstrukce vodní nádrže Letovice je dokončena. Vodní nádrž po rekonstrukci bezpečnostního…